live

არა კომპოტს! რა ვაჭამოთ ჩვენს შვილებს – რეკომენდაციები ქეთი ნემსაძისგან

არა კომპოტს! რა ვაჭამოთ ჩვენს შვილებს – რეკომენდაციები ქეთი ნემსაძისგან

როგორი უნდა იყოს ბაღის ასაკის ბავშვების კვების ყოველდღიური რაციონი, რა სახის პროდუქტებია რეალურად სასარგებლო პატარებისთვის და შეესაბამება თუ არა ბაღების კვების რაციონი ჯანსაღი კვების მსოფლიო სტანდარტებს, რას ემსახურება კალორაჟის შემცირება, რამდენი სახეობის კერძი უნდა შევთავაზოთ ბავშვს ერთ ჯერზე, როგორი უნდა იყოს იდეალური საუმზე, სადილი და ვახშამი და უნდა ამოვიღოთ თუ არა რაციონიდან ხილის კომპოტი და ჩაი – ამ და სხვა საინტერესო თემებზე გადაცემაში „სტუმრად ექიმთან“ პროფესორმა ქეთი ნემსაძემ ისაუბრა.

გასულ კვირას ცნობილი პედიატრის ახალი წიგნის წიგნის „დედის სახელმძღვანელოს“პრეზენტაცია გაიმართა, სადაც მშობლები ადრეული ასაკის ბავშვების კვების შესახებ საინტერესო რეკომენდაციებსაც გაეცნობიან.

ქალბატონო ქეთი, ბოლო პერიოდში დიდი აჟიოტაჟი გამოიწვია საბავშვო ბაღის მენიუმ. რამდენად სწორია კალორაჟის შემცირება, უნდა დავთვალოთ თუ არა კალორიები თუ საუბარია 3-6 წლამდე ასაკის ბავშვებზე?

ნუტრიცია, ანუ ბავშვთა კვება მხოლოდ გამოკვებას არ გულისხმობს, ეს არის მის განვითარებაზე ზრუნვა. აქედან გამომდინარე, გაეროს ბავშვთა ფონდმა გააკეთა კვლევა და დაადგინა, რომ საქართველოში არ არის მძიმე ნუტრიციული პრობლემები, მაგრამ ყოველწლიურად იზრდება სიმსუქნე. ეს არ არის მხოლოდ წონის მატება, აქ ხდება სხვადასხვა მეტაბოლური პრობლემის წარმოქმნა, რომლებიც მომავალში შაქრიან დიაბეტს, ათეროსკლეროზს და სხვა დავადებებს იწვევს. მინდა დავარწმუნო დედები, რომ კალორიების შემცირება არ მომხდარა ვინმეს ინიციატივით, ეს უდიდეს კვლევებს ეყრდნობოდა. აღმოჩნდა, რომ ბავშვებს უნდა მივაწოდოთ ისეთი საკვები, სადაც შემცირებულია შაქარი, მარილი და ნაჯერი ცხიმოვანი მჟავები. ბუნება ყველაზე კარგად არეგულირებს ადამიანის კვებას, ბუნებრივი საკები, დედის რძე არ გამოდგება კარაქის გასაკეთებლად, იმიტომ რომ ის ნაჯერ ცხიმოვან საკვებს არ შეიცავს. კალორაჟის შემცირება სწორედ მზარდი სიმსუქნით იქნა გამოწვეული.

როდესაც ბავშვი სადილობს, ან ვახშმობს, მიწოდებული უნდა იქნას ერთი სახეობის კერძი თუ რამდენიმე, რომ ბავშვმა თავისი გემოვნებით გააკეთოს არჩევანი?

Feeding Development – ნიშნავს ბავშვის კვების ჩვევების განვითარებას. სუპერმარკეტში ასე ავარჯიშებენ ბავშვებს – აძლევენ ბარათს და კალათას და რას აარჩევს ის, იმის მიხედვით ირკვევა, რა განათლება აქვს ჯანმრთელ კვებაზე. კვებითი ჩვევების განვითარება რვა თვის ასაკიდან იწყება. კოორდინირებული მოძრაობა თითებით აუცილებელია იმისათვის, რომ კვებითი ჩვევები ჩამოყალიბდეს. ერთი წლის ასაკიდან აუცილებელია ბავშვი სითხეს სვამდეს ჭიქით. მშობლები წუხდნენ, რომ არ არის ბაღის მენიუში კომპოტი, განვმარტავ, რომ ის არის ტკბილი სითხე და აზიანებს კბილებს. ერთადერთი, რასაც არ აქვს შეზღუდვა, ეს არის დაბალ მინერალიზირებული სითხეები და მტკნარი წყალი. კომპოტი და ჩაი არ არის სწორი კვება. ხილი უნდა მიიღოს ბავშვმა არა გაწურული სახით, არამედ ხილის სახით.

სწორი კვება არის: მცენარეული ცხიმები განსაკუთრებით ნუში და ავოკადო, ყველაზე ჯანმრთელი არის თევზის ცხიმი.

ბავშვის საუზმე შედგება ფაფებისგან, რძისგან და კარაქიანი პურისგან…

რეკომენდაცია ეძლევა უხეშად დაფქვილ ფაფას, რადგან ის შეიცავს ბევრ ცელულოზას. პური, ველური ბრინჯი, ყავისფერი მაკარონი – ეს ყველაფერი უნდა იყოს იმ სახით, რა სახითაც ბუნება გვაძლევს. მე კარაქიან პურს არ დავამატებდი არავითარ შემთხვევაში. უმჯობესია მყარი ცხიმი ბავშვმა მიიღოს, ქათმის, ინდაურისა და თევზის ხორცისგან. ასეთი რეკომენდაცია უნდა წარმოვიდგინოთ: თეფში თვალით გავყოთ ოთხად და ერთ მეოთხედზე მოვათავსოთ პურ პროდუქტები, ქათმის ხორცი, ლობიო, სოიო და ბარდა. ეს ყველაფერი ყველაზე მეტად უწყობს გონებრივ განვითარებას ხელს. მეორე მეოთხედზე უნდა იყოს ყვითელი და მწვანე ბოსტნეული – ბროკოლი, კობოსტი, ტკბილი კარტოფილი. დარჩენილ მეოთხედზე კი ხილი უნდა მოვათავსოთ და ისიც რამდენიმე ფერის უნდა იყოს. სადილზე უმჯობესია იყოს ბოსტნეულის, ან მაწვნის წვნიანი, ხოლო მეორე კერძი ხორცი თავისი გარნირით.

ბავშვებს ხშირად არ უყვართ წვნიანები, ვიცით რომ არ უნდა დავაძალოთ – რა უნდა ვქნათ ამ დროს?

ჩემს სახელმძღვანელოში, რომელიც 20 წლიანი გამოცდილების შედეგად საერთაშორისო სტანდარტებზე დაყრდნობით გამოვუშვი, არის მორალის მოდიფიკაცია, სადაც საუბარია ბავშვის სიჯიუტესთან გამკლავების მეთოდოლოგიაზე. ერთი წლის ასაკიდან უნდა ჩავუნერგოთ, რა არის ჯანმრთელი კვება. გამოგვადგება რაიმე სახის ჯილდო, მაგალითად სტიკერებიანი დაფა, ან ტკბილეული.

როგორი უნდა იყოს სამხარი და რეკომენდებულია თუ არა კარაქის მიღება?

კარაქი შედის იმ ცხიმფაფებსა და რძეში, რომელსაც ბავშვები იღებენ. ყველაზე კარგი რძის პროდუქტი არის ყველი და მაწონი, ის ძალიან კარგია ვახშამზე. თუ არ არის მაწონი დაბალპროცენტიანი, ის შეიცავს კარაქს. არც არაჟანია სასურველი. ერთადერთი ასაკი, რომელსაც აუცილებლად უნდა რძე, არის ორ წლამდე. სამი წლიდან რძის რაოდენობა მცირდება და რეკომენდებულია დაბალცხიმიანი რძის პროდუქტები. ინტერნეტში ბევრი სიანტერესო ინფორმაციის მოძიება შეგიძლიათ. რძის ცხიმი არის კარაქი და ბავშვი კარაქს იღებს რძესთან ერთად და ზედმეტი საჭირო აღარ არის. საკვების კალორიულობა სხვადასხვაა ბიჭებისთვის და გოგონებისთვის. ეს კონკრეტულად მისმა პირადმა ექიმმა უნდა განსაზღვროს. ყველაზე მეტი სითხე უნდა მიიღოს წყალი. კატეგორიულად შეზღუდულია გაზიანი ტკბილი სითხეები. რაც შეეხება ცილებს – რაც დადის არა, რაც ცურავს და ფრინავს კი. ლობიოს, სოიოს და ბარდას ალტერნატივა არ აქვს. თუ ბავშვი სწორად იკვებება, არავითარი დამატებითი ვიტამინი არ სჭირდება თევზის ქონის გარდა, ის სამეფო სასმელია ტვინისათვის. სწორი კვება ასევე კარგი განათლების მიღების საფუძველიც არის. თევზი ბავშვმა 6-7 თვის ასაკიდან უნდა მიიღოს. არიან რა თქმა უნდა ვეგეტარიანელი ბავშვებიც და მათთვის სპეციალური კვების რეჟიმი უნდა შემუშავდეს.

რა რაოდენობის საკვები უნდა მიიღოს ბავშვმა?

აზრობრივად უნდა დავალაგოთ პროდუქტები ბავშვის თეფშზე და არ უნდა გამოგვივიდეს რომელიმე პროდუქტი ძალიან ბევრი. უპირატესობა ენიჭება ცილებს. საუკეთესო ვახშამია მაწონი და რომელიმე ხილი, მაგალითად ჩათუშული ვაშლი, ბანანი და ასე შემდეგ.

სასწავლო პროცესი სრულდება 18:00 საათზე, უნდა მიირთვას თუ არა ბავშვმა სახლში?

დიახ, ბავშვმა 4-5 ჯერ უნდა მიირთვას. სახლში ორჯერ უნდა იკვებოს. ერთი შეიძლება იყოს მაწონი ხილით, არაჩვეულებრივია თუ მივაჩვევთ ბოსტნეულს – ცოცხალს ან მოთუშულს. შეგვიძლია გარკვეული ჯილდოებიც დავაწესოთ მცირე რაოდენობის ტკბილეული. ჯანმრთელი ტკბილეულია მზეზე გამშრალი ხილი – ქიშმიში, გარგრის, ქლიავის და სხვადასხვა ხილის ჩირი.

შესაძლოა დედამ გაზარდოს ბავშვი ჯანსაღი კვების პრინციპებით, მაგრამ როდესაც ის გადის სოციუმში, ბაღში, სკოლაში და იქ ხვდება არაჯანსაღ საკვებს ,რა უნდა ვქნათ?

ასეთია რეკომენდაცია – ნუ აყურებინებთ ბავშვებს ტელევიზორში სხვადასხვა ტკბილეულის რეკლამას. ეს არის კომერციული პრესი ჩვენი ბავშვების ჯანმრთელობაზე. კატასტროფული სისწრაფით იზრდება დიაბეტის მაჩვენებელი.

თუ არსებობს დღიური ნორმა, იმ არასასარგებლო ტკბილეულისა, რაც შეგვიძლია მივცეთ?

შეიძლება იყოს გარკვეული დღეები, როდესაც მიიღებს ტკბილეულს. მე ვფიქრობ, ბებიებსა და ბაბუებს უფრო უხარიათ ტკბიელულის შეძენა, ვიდრე ბავშვებს. ყველაზე კარგი ტკბილეული არის ხილის ჩირი. დანაყრებას კი როგორც შევაჩვევთ, ისე დანაყრდება.

 

გადაცემის აუდიო ჩანაწერი

 

 

2 თებერვალი, 2018

image
WP_Query Object ( [query] => Array ( [post_type] => Array ( [0] => post [1] => gadacema ) [showposts] => 5 [order] => DESC [orderby] => meta_value_num [meta_key] => post_views_count [post_status] => publish [ignore_sticky_posts] => 1 [no_found_rows] => 1 [date_query] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago ) ) ) [query_vars] => Array ( [post_type] => Array ( [0] => post [1] => gadacema ) [showposts] => 5 [order] => DESC [orderby] => meta_value_num [meta_key] => post_views_count [post_status] => publish [ignore_sticky_posts] => 1 [no_found_rows] => 1 [date_query] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago ) ) [error] => [m] => [p] => 0 [post_parent] => [subpost] => [subpost_id] => [attachment] => [attachment_id] => 0 [name] => [static] => [pagename] => [page_id] => 0 [second] => [minute] => [hour] => [day] => 0 [monthnum] => 0 [year] => 0 [w] => 0 [category_name] => [tag] => [cat] => [tag_id] => [author] => [author_name] => [feed] => [tb] => [paged] => 0 [meta_value] => [preview] => [s] => [sentence] => [title] => [fields] => [menu_order] => [embed] => [category__in] => Array ( ) [category__not_in] => Array ( ) [category__and] => Array ( ) [post__in] => Array ( ) [post__not_in] => Array ( ) [post_name__in] => Array ( ) [tag__in] => Array ( ) [tag__not_in] => Array ( ) [tag__and] => Array ( ) [tag_slug__in] => Array ( ) [tag_slug__and] => Array ( ) [post_parent__in] => Array ( ) [post_parent__not_in] => Array ( ) [author__in] => Array ( ) [author__not_in] => Array ( ) [suppress_filters] => [cache_results] => 1 [update_post_term_cache] => 1 [lazy_load_term_meta] => 1 [update_post_meta_cache] => 1 [posts_per_page] => 5 [nopaging] => [comments_per_page] => 50 ) [tax_query] => WP_Tax_Query Object ( [queries] => Array ( ) [relation] => AND [table_aliases:protected] => Array ( ) [queried_terms] => Array ( ) [primary_table] => gvz0e_posts [primary_id_column] => ID ) [meta_query] => WP_Meta_Query Object ( [queries] => Array ( [0] => Array ( [key] => post_views_count ) [relation] => OR ) [relation] => AND [meta_table] => gvz0e_postmeta [meta_id_column] => post_id [primary_table] => gvz0e_posts [primary_id_column] => ID [table_aliases:protected] => Array ( [0] => gvz0e_postmeta ) [clauses:protected] => Array ( [gvz0e_postmeta] => Array ( [key] => post_views_count [compare] => = [alias] => gvz0e_postmeta [cast] => CHAR ) ) [has_or_relation:protected] => ) [date_query] => WP_Date_Query Object ( [queries] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago [column] => post_date [compare] => = [relation] => AND ) [column] => post_date [compare] => = [relation] => AND ) [relation] => AND [column] => gvz0e_posts.post_date [compare] => = [time_keys] => Array ( [0] => after [1] => before [2] => year [3] => month [4] => monthnum [5] => week [6] => w [7] => dayofyear [8] => day [9] => dayofweek [10] => dayofweek_iso [11] => hour [12] => minute [13] => second ) ) [request] => SELECT gvz0e_posts.ID FROM gvz0e_posts INNER JOIN gvz0e_postmeta ON ( gvz0e_posts.ID = gvz0e_postmeta.post_id ) WHERE 1=1 AND ( gvz0e_posts.post_date > '2018-07-20 08:10:40' ) AND ( gvz0e_postmeta.meta_key = 'post_views_count' ) AND gvz0e_posts.post_type IN ('post', 'gadacema') AND ((gvz0e_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY gvz0e_posts.ID ORDER BY gvz0e_postmeta.meta_value+0 DESC LIMIT 0, 5 [posts] => Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 90091 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 17:02:46 [post_date_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content] => ივნისის ბოლოს, მოდელი კენდის სვეინპოლი მეორედ გახდა დედა. მშობიარობიდან ორი კვირის შემდეგ, პაპარაცებმა ის ბრაზილიის სანაპიროზე დააფიქსირეს. ბევრმა ინტერნეტმომხმარებელმა მაშინ დაწერა, რომ ახალბედა დედის მუცელი არასაკმარისად მიმზიდველად გამოიყურება, მოდელმა კი მათი მისამართით სპეციალური პოსტი გამოაქვეყნა. ამ დღეებში, Victoria’s Secret-ის მოდელმა „ინსტაგრამზე“ მორიგი ფოტო გააზიარა, რომელზეც ის მთლიანად შიშველია გამოსახული. მასზე ის თვალისმომჭრელად გამოიყურება, როგორც ჩანს, სუპერმოდელმა საბოლოოდ დაიბრუნა უწინდელი ფორმა. (ფოტო) [post_title] => მშობიარობიდან სამ კვირაში კენდის სვეინპოლი გაშიშვლდა (ფოტო) [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => mshobiarobidan-sam-kvirashi-kendis-sveinpoli-gashishvlda-foto [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 17:02:46 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90091 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 90051 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 11:53:52 [post_date_gmt] => 2018-07-20 07:53:52 [post_content] => გერმანიაში Tesla-ს მფლობელებს 4 000 ევროს გადახდას აიძულებენ. ფედერალურმა მთავრობამ Tesla Model S-ის მყიდველებს ახალი გადასახადი დააკისრა. მიზეზი კი ავტომწარმოებლის „თაღლითობა“ და ელექტრომობილის არარეალური ფასია. გერმანიის ხელისუფლება ფიქრობს, რომ სპორტქარი მიღებული სახელმწიფო სუბსიდიების ღირებულების არ არის, რასაც Tesla-ში არ ეთანხმებიან. უფრო მეტიც, ავტომწარმოებელი გადაწყვეტილების სასამართლოში გასაჩივრებას და თავისი კლიენტებისთვის კომპენსაციის მოთხოვნას გეგმავს. გ ერმანელები კი ფიქრობენ, რომ ტესლამ Model S-ის ფასი გამიზნულად შეამცირა, რათა პროგრამის მოთხოვნები დაეკმაყოფილებინა და და სახელმწიფო დაფინანსებაც მოეპოვებინა. გერმანული კანონის მიხედვით, იმისათვის რომ ელექტრომობილის მფლობელმა სუბსიდია მიიღოს, ავტომობილის ღირებულება 60 ათას ევროს არ უნდა აჭარბებდეს. Tesla Model S-ის ღირებულებაც სწორედ 60 ათასი ევრო იყო.   [post_title] => Tesla-ს მფლობელებს 4 000 ევროს გადახდას აიძულებენ [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => tesla-s-mflobelebs-4-000-evros-gadakhdas-aidzuleben [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 11:53:52 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 07:53:52 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90051 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 90048 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 11:54:17 [post_date_gmt] => 2018-07-20 07:54:17 [post_content] => 2 მძღოლი „ჰონდას“ დაპარკინგებას მთელი 8 წუთის განმავლობაში ცდილობდა. პოპულარულმა Youtube-არხმა Gizzy 22uk. გამოაქვეყნა ვიდეო, რომელიც ბრიტანულ ფარნბოროშია გადაღებული და მასზე ორი უიღბლო მძღოლია აღბეჭდილი. ქალი და მამაკაცი Honda Civic-ის ჰეტჩბეკის სადგომზე დაყენებას რამდენიმე წუთი ცდილობდნენ და მაინც ვერ შეძლეს. ვიდეო პარკინგის სიახლოვეს დამონტაჟებული სათვალთვალო კამერითაა გადაღებული. როგორც კადრებში ჩანს, პირველი 5 წუთის განმავლობაში საჭესთან ქალი იჯდა, შემდეგ კი მას დახმარება მეორე ავტომობილის მძღოლმა შესთავაზა და საჭესთან უკვე მამაკაცი დაჯდა. თუმცა, დაპარკინგება ვერც მეორე მძღოლმა შეძლო, რის შემდეგაც ავტომობილის მფლობელმა ხელი ჩაიქნია, ტერიტორია დატოვა და ალბათ უკეთესი ადგილის საძებნელად წავიდა.   [post_title] => 2 მძღოლი „ჰონდას“ დაპარკინგებას მთელი 8 წუთის განმავლობაში ცდილობდა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 2-mdzgholi-hondas-daparkingebas-mteli-8-wutis-ganmavlobashi-cdilobda [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 11:55:41 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 07:55:41 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90048 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 90045 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 11:51:57 [post_date_gmt] => 2018-07-20 07:51:57 [post_content] => უზბეკ მძღოლებს მინების დაბურვის უფლება მისცეს. თუმცა, ავტომობილის მინების დამუქებას ყველა მსურველი ვერ შეძლებს და ამის გასაკეთებლად სპეციალური ნებართვის აღება იქნება საჭირო. ნებართვა ერთი წელი იმოქმედებს და მისი ღირებულება 2000 დოლარი იქნება. თუმცა, ეს ფასი მხოლოდ ფიზიკურ პირებზეა გათვლილი და უცხოეთის მოქალაქეებსა თუ იურიდიულ პირებს ცოტა მეტის - 2,8 ან 3,3 ათასი დოლარის გადახდა მოუწევთ. მინების დაბურვას სახელმწიფო თავის თავზე აიღებს და ნებადართული წინა ფანჯრებზე 5%-მდე, უკანაზე კი 30%-მდე დამუქება იქნება შესაძლებელი. მინების დაბურვის უფლების აღება მსურველებს 1 აგვისტოდან მოუწევთ და ვინც სიახლეს არ დაემორჩილება სოლიდური ჯარიმა დაეკისრება. და ბოლოს, საინტერესოა, რომ უცხოური ავტომობილები რომლებიც უზბეკეთის ტერიტორიას დაბურული მინებით გადაკვეთენ, გადასახადის -15 დოლარის გადახდა მოუწევთ.   [post_title] => უზბეკ მძღოლებს მინების დაბურვის უფლება მისცეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => uzbek-mdzgholebs-minebis-daburvis-ufleba-misces [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 11:52:27 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 07:52:27 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90045 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 90080 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 13:10:00 [post_date_gmt] => 2018-07-20 09:10:00 [post_content] => ევროპული და ამერიკული მანქანების სასაფლაო – ასეთ შეფასებას აძლევენ ავტოდილერები საქართველოს საავტომობილო იმპორტის სფეროში არსებულ ვითარებას. 20 წელს გადაშორებული ავტომობილების სიმრავლემ და ჯართად გაყიდული კატალიზატორების პრობლემამ გასულ კვირას თბილსიის მერის ყურადღება მიიქცია. ინფორმაცია საქართველოში ძველი ავტომობილების იმპორტის შეზღუდვაზე კახა კალაძემ თბილისის მთავრობის სხდომაზე გააჟღერა. “სრული კატასტროფაა, რაც თბილისში ხდება. დაახლოებით 500 ათასზე მეტი ავტომანქანა გადაადგილდება დედაქალაქში. ყოველწლიურად 7 პროცენტით იზრდება უცხოეთიდან შემოყვანილი ავტომანქანების მაჩვენებელი და მათი 98% ძველია. პირველი, რაც ტექნიკურ ინსპექტირებასთან ერთად უნდა გაკეთდეს, აუცილებლად უნდა ჩაიკეტოს ძველი ავტომანქანების შემოყვანა. ამან შეიძლება გარკვეული უკმაყოფილება გამოიწვიოს, მაგრამ ჩვენ ეს ნაბიჯი უნდა გადავდგათ. საქმე ეხება თითოეული ჩვენგანის, ჩვენი შვილების ჯანმრთელობას,” – აღნიშნა დედაქალაქის მერმა.

ევრო 4 თუ ევრო 5

1990 წელს, ევროპაში მიღებული საავტომობილო კლასიფიკაციის მიხედვით, სტანდარტი ევრო 1 შეესაბამება 1993 წლამდე გამოშვებულ ავტომობილებს, ევრო 2 – 1996 წლამდე წარმოებულს, ევრო 3 – 2000 წლამდე მანქანებს, ევრო 4 – 2005 წლამდე წარმოებულს, ევრო 5 კი, 2010 წლამდე გამოშვებულს. ევროპის ქვეყნებში დღეისთვის ევრო 5 სტანდარტი მოქმედებს, ( უკრაინაში 2016 წლის იანვრიდან ამოქმედდა) ევრო 4 სტანდარტი მიიღეს ორი წლის წინ მეზობელ აზერბაიჯანში. საქართველოში, დღემდე არცერთი სტანდარტი არ არის დაწესებული ოფიცილურად. ევრო 4 თუ ევრო 5 ? – რომელი კატეგორიის შემოღებას გულისხმობ მერის ინიციტივა, ამ დრომდე არ კონკრეტდება. ავტოდილერი ალექსანდრე ჯავახიშვილი ევრო 4-ის დაწესების საფუძველს ვერ ხედვას, რადგან მისი თქმით, მას შემდეგ, რაც 2000-დან 2005 წლამდე გამოშვებული ავტომობილების აქციზის გადასახადი მკვეთრად გაიზარდა, ქვეყანაში ევრო 3 და ევრო 4 სტანდარტი ავტომატურად დაწესდა და შემომყვანები 2005 წლამდე მანქანებს თითქმის აღარ ყიდულობენ.
„2005 წლამდე გამოშვებული ავტომობილის აქციზის გადასახადი თითქმის იმდენივეა, რაც ავტომანქანის ღირებულება, შემოყვანის შემთხვევაში, ადგილზე არსებულ ძველ მანქანებს ფასით კონკურენციას ვეღარ უწევს, ევრო 4-ის გამო ვეღარც აზერბაიჯანში გადის  და აღარ იყიდება. ბოლო სამი წელია 2005 წელს ქვემოთ მანქანა აღარ შემომიყვანია, ის ძველი მანქანები, რაც დღეს საქართველოში დადის, აქციზის გაზრდამდე შემოყვანილებია,“ –ამბობს „ფორტუნასთან“ ალექსანდრე ჯავახიშვილი.
ძველი, მეორადი ავტომობილების იმპორტის შეზღუდვის ძირითადი საფუძველი მისი არაეკოლოგიურობაა. ამორტიზებული, გაუმართავი ავტომობილებით ბაზრის გაჯერებამ გარემოზე მნიშვნელოვნად იმოქმედა. ორგანიზაცია “საქართველოს ალიანსი უსაფრთხო გზებისთვის” ხელმძღვანელის ეკა ლალიაშვილის ინფორმაციით, საერთაშორისო მონაცემებით, ჰაერის დაბინძურების 71 პროცენტი ავტომანქანების ემისიებზე მოდის, მავნე გამონაფრქვევი კი, როგორც წესი, ძველ ავტომობილებს ახასიათებთ.
„საქართველოს ავტოპარკის 91% 10 წელს გადაცილებული ავტომანქანებია, რომლის გამონაფრქვევიც საზიანოა ადამინის ჯანმრთელობისთვის. სტატისტიკის მიხედვით, ჩვენთან მხოლოდ 3 პროცენტია 6 წლამდე ავტომობილი, მთლიანი ავტოპარკის 48 პროცენტი კი, 20 წელს გადაცილებულია. თუ ქვეყანას უნდა ავტოპარკის განახლება და გვსურს არა თუ 10 წელს გადაცილებული ავტომობილები, არამედ უფრო ჯანსაღი ავტოპარკი გვყავდეს, შესაბამისი ასაკობრივი რეგულაციები უნდა დაწესდეს,“ – ამბობს ეკა ლალიაშვილი „ფორტუნასთან“.
ავტოდილერები და საავტომობილო სფეროს სპეციალისტები, ძველი მანქანების შემოყვანის შეზღუდვის პარალელურად, ჰიბრიდული და ახალი ავტომობილების იმპორტის წახალისების აუცილებლობაზე საუბრობენ. მაგალითად, 2011 წელს გამოშვებული 1.5 ძრავიანი ჰიბრიდის აქციზის გადასახადი 1200 ლარს შედაგენს. მაღალია 5 წლამდე ავტომობილებზე გადასახადიც. სააქციზო მოსაკრებლის დაწევის პარალელურად, ქვეყანაში ჰიბრიდი და ელექტრო ავტომობილებისთვის შესაბამისი ინფრასტრუქტურაც არ არის მზად. შედარებით მაღალი ფასის მიუხედავად, ხშირად ელექტროავტომობილის ყიდვაზე არასაკმარისი ინფრასტრუქტურის გამოც ამბობენ მყიდველები უარს.

მანქანების სასაფლაო – სპეცილიტები მანქანების უტილიზაციის აუცილებლობაზე საუბრობენ

იმ ფაქტიდან გამომდინარე, რომ საქართველოს ავტოპარკის 48% 20 წელს გადაშორებული ავტომობილებია, იმპორტის შეზღუდვის და ტექინსპექტირების მიუხედავად, ავტოპარკიდან მათ ამოღებას წლები დასჭირდება. სპეცილაისტების მოსაზრებით, ძველი ავტომობილების ამოღების პროცესს უტილიზაციის პროგრამა დააჩქარებს. იმ შემთხვევაში თუ მფლობელი ჯართად ქცეული მანქანის ჩაბარებისას, სხვადსხვა ტიპის წახალისებას მიიღებს, ძველ ავტომობილთან გამომშვიდობება შედარებით მარტივი და უმტკივნეულო იქნება. უკრაინის მსგავსად, საქართველოში ევრო 5 სტანდარტის დაწესების შემთხვევაში, ქვეყანაში 2010 წლამდე ავტომობილების შემოყვანა იქნება შეზღუდული, ახალი ავტომობილების ფასი კი ბინებრივია, ძველთან შედარებით მაღალია ავტომობილის ბრენდის, კლასის თუ ძრავის შესაბამისად. როგორც სატრანსპორტო სფეროში მომუშავე არასამთავრობო ორგანიზაციაში აცხადებენ, რეფორმა მტკივნეული რომ არ იყოს, საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებაა აუცილებელი. ჯანსაღი, ეკოლოგიურად სუფთა გარემო არის, როგორც სახელმწიფოს, ასევე ყველა მოქალაქის არჩევანი და ამ პროცესში თითოეულმა მოქალაქემ უნდა გაიაზროს, რა ზიანს აყენებს ძველი ავტომობილი მათ ჯანმრთელობას. თამუნა გოგუაძე [post_title] => ველი ავტომობილები [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => veli-avtomobilebi [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 13:10:00 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 09:10:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90080 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 5 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 90091 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 17:02:46 [post_date_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content] => ივნისის ბოლოს, მოდელი კენდის სვეინპოლი მეორედ გახდა დედა. მშობიარობიდან ორი კვირის შემდეგ, პაპარაცებმა ის ბრაზილიის სანაპიროზე დააფიქსირეს. ბევრმა ინტერნეტმომხმარებელმა მაშინ დაწერა, რომ ახალბედა დედის მუცელი არასაკმარისად მიმზიდველად გამოიყურება, მოდელმა კი მათი მისამართით სპეციალური პოსტი გამოაქვეყნა. ამ დღეებში, Victoria’s Secret-ის მოდელმა „ინსტაგრამზე“ მორიგი ფოტო გააზიარა, რომელზეც ის მთლიანად შიშველია გამოსახული. მასზე ის თვალისმომჭრელად გამოიყურება, როგორც ჩანს, სუპერმოდელმა საბოლოოდ დაიბრუნა უწინდელი ფორმა. (ფოტო) [post_title] => მშობიარობიდან სამ კვირაში კენდის სვეინპოლი გაშიშვლდა (ფოტო) [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => mshobiarobidan-sam-kvirashi-kendis-sveinpoli-gashishvlda-foto [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 17:02:46 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90091 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 0 [max_num_pages] => 0 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => 1 [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 9946fb37f5d3c68c0fbf78941f810d8e [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )