live

ელენე ხარაშვილი: რა უნდა გაითვალისწინოთ, თუ გსურთ რომ თქვენს შვილს ჯანსაღი და ლამაზი კბილები ჰქონდეს

ელენე ხარაშვილი: რა უნდა გაითვალისწინოთ, თუ გსურთ რომ თქვენს შვილს ჯანსაღი და ლამაზი კბილები ჰქონდეს

რა ასაკიდან უნდა დავიწყოთ ბავშვის კბილებზე ზრუნვა,  რატომ უნდა დაველოდოთ სარძევე კბილების ფიზიოლოგიურ მოცვლას, საჭიროა თუ არა პატარებისთვი სპეციალური ჯაგრისის გამოყენება, რა პროდუქტები უწყობს ხელს კბილების გაჯანსაღებას და რა უნდა გავაკეთოთ იმისთვის, რომ მომავალში ბავშვს ლამაზი და ჯანმრთელი კბილები ჰქონდეს – ამ და სხვა საინტრესო თემებზე გადაცემაში „სტუმრად ექიმთან“ ნინო ბერიძის ორთოდონტიული ცენტრის თერაპევტმა, ორთოდონტმა ელენე ხარაშვილმა ისაუბრა, რომელიც ამავე დროს ბავშვთა და მოზარდთა სტომოტოლოგების ასოციაციის ვიცე-პრეზიდენტია.

ელენე, რა ასაკიდან იწყება ბავშვის კბილებზე ზრუნვა?

მიღებულია, რომ სტომატოლოგთან ვიზიტი უნდა დაემთხვეს პირველი კბილის ამოჭრას. რადგან არის პირის ღრუში კბილი, არსებობს კარიესის საშიშროებაც. სტომატოლოგი გაძლევთ რეკომენდაციებსა და რჩევა-დარიგებებს კვებასთან, ჰიგიენასთან და პირის ღრუს მოვლასთან დაკავშირებით. არ არის აუცილებელი სტომატოლოგთან ვიზიტი დაემთხვეს ტკივილს, პირიქით, პირველადი ვიზიტი სტომატოლოგთან უნდა იყოს პროფილაქტიკური. ტკივილის დროს ბავშვი გაღიზიანებულია, პროფილაქტიკური მიმართვის დროს კი მეტი ნდობა ყალიბდება ექიმის მიმართ.

რატომ უნდა დაველოდოთ სარძევე კბილების ფიზიოლოგიურ მოცვლას?

სარძევე კბილები ძალიან მნიშვნელოვანია ყბა-კბილთა სისტემის განვითარებისთვის. არსებობს ასეთი მითი, რომ რადგან ისინი იცვლება, მათი მკურნალობა საჭირო არ არის, არის კიდევ ასეთი მითიც, რომ სარძევე კბილებს არ აქვთ ნერვი და შეუძლებელია ბავშვს ის სტკიოდეს. ეს ასე არ არის. სარძევე კბილი ავითარებს ყბებს ზრდაში, ასევე უნახავს ადგილს მუდმივ კბილს. როდესაც სარძევე კბილი ნაადრევად იკარგება, მუდმივ კბილს კი თავისი ამოჭრის ვადები აქვს, სივრცე გადაადგილებული კბილებით იცვლება. რაც შემდეგში უამრავი პრობლემის გამომწვევი ხდება, რასაც ორთოდონტია დიდი ძალისხმევით ებრძვის.

ბევრი კითხვა იმის ჯაგრისთან დაკავშირებით, საჭიროა თუ არა პატარებისთვი სპეციალური ჯაგრისის გამოყენება

კბილების გამოხეხვა, ჰიგიენა და კვების რეჟიმი მნიშვნელოვანია, რადგან საბოლოო ჯამში ვიღებთ ჯანსაღ კბილებს. კბილის ჯაგრისი უნდა შეირჩეს ასაკობრივად და ეს მწარმოებელს გათვალიწინებული აქვს. ჯაგრისი, რომელიც გათვალისწინებულია 0-3 წლამდე ასაკი ბავშვისთვის, რა თქმა უნდა არ არის კომფორტული რვა წლის ასაკის ბავშვისთვის. ჯაგრისი შედგება ტარისაგან და თავისაგან, რომელზეც განლაგებულია ჯაგრულები. ჯაგრულების ზომა არ უნდა აღემატებოდეს ორი საღეჭი კბილის სიგრძეს. მანუალური ჯაგრისები არსებობს სხვადასხვა ფორმისა და ზომის, გოგონებისთვის და ბიჭებისთვის, რომ წავახალისოთ ბავშვები. სასურველია არ იყოს ტარი გადატვირთული, რომ კომფორტულად მოკიდოს ბავშვმა ხელი. ჯაგრისი უნდა გამოვცვალოთ სამ თვეში ერთხელ. რაც შეეხება ახალ ამოჭრილ კბილს, მოწოდებულია, სილიკონის თითზე წამოსაცმელი ჯაგრისები, რომელიც წმენდს ერთეულ კბილებს და ამასაჟებს ღრძილებს. რაც შეეხება ელექტროჯაგრისებს, ის საკმაოდ გავრცელებულია, ისინი ხარისხიანად ასუფთავებენ კბილებს. სამ წლამდე ასაკის ბავშვს აუცილებლად უნდა ეხმარებოდეს მშობელი, სამი წლის შემდეგ კი მშობელმა უნდა გააკონტროლის გამოხეხვის ხარისხი. ხარისხიანი გამოხეხვა ნიშნავს ყველა კბილის ზედაპირის გასუფთავებას. ჯაგრისი უნდა დავიჭიროთ 45 გრადუსიანი დახრით, წრიული მოძრაობებით ვასუფთავებთ კბილის ზედაპირებს, როგორც შიგნიდან, ისე გარედან.

სწორად ჩატარებული ჰიგიენა, ჯაგრისი და კბილის პასტა ნიშნავს იმას, რომ ვეხმარებით ბავშვებს ჯანსაღი კბილების შენარჩუნებაში.

რომელია კბილების სიჯანსაღისთვის სასარგებლო პროდუქტი და რომელ პროდუქტებს არ უწევთ რეკომენდაციას?

ახალშობილისთვის ძუძუთი კვება უალტერნატივოა. დედის რძის კვებითი ღირებულებების გარდა, მნიშვნელოვანია წოვის პროცესიც, რადგან ჩართულია ლოყები, ენა და ტუჩები, შედეგად ხდება კუნთების სტიმულაცია და ყბა-კბილთა სისტემის განვითარება. თუ ბავშვი ხელოვნურ საკვებზეა, მშობელმა უნდა გამორიცხოს დამტკბარი სითხეების მაწოვარათი მიცემა, მაგალითად მაწონი ან ჩაი. ეს არის კარიესის პირველი გამომწვევი, რომელსაც ე.წ. ბოთლისმიერი კარიესი ეწოდება. მშობლისთვის ვიზუალურად წინა და საღეჭი კბილები არის ყავისფერი, ექიმისთვის კი კარიესით არის დაზიანებული, აქ საუბარია 2.5 წლის ასაკის ბავშვებზე. ამ ასაკში მკურნალობის პროცესი ძალიან რთულია, ხშირად საჭიროა ბჟენების გაკეთება, რესტავრაცია და სხვა მომსახურეობა. როდესაც გადავდივართ შერეულ კვებაზე, მნიშვნელოვანია რაციონი დატვირთული იყოს კალციუმის შემცველი პროდუქტით. იგულისხმება მაწონი, ხაჭო და კეფირი. აუცილებელია მაგარი საკვების მიღება და არა გატარებულის. უნდა განვითარდეს კბეჩისა და ღეჭვის ფუნქცია. ეს ხელს უწყობს როგორც კბილების თვითწმენდას, ისე ღრძილების განვითარებას.

ნახშირწყლების შემცველი პროდუქტი, ტკბილეული, გაზიანი სასმელი, ორცხობილა, საწუწნი კანფეტი მაქსიმალურად უნდა შევზღუდოთ, ასევე უნდა შემცირდეს კვებათა შორის ცუცნაობის რაოდენობა.

რა პროდუქტები უწყობს ხელს კბილების გაჯანსაღებას?

გენეტიკური ფაქტორი ყველა დაავადებასთან მიმართებაში ძალიან მნიშვნელოვანია. ჩვენ პირის ღრუზე ზრუნვა მუცლად ყოფნის პერიოდიდან უნდა დავიწყოთ. ამ დროს ხდება პირველი კბილების ჩასახვა. ორსულს უნდა ჰქონდეს მოწესრიგებული პირის ღრუ და იკვებებოდეს ჯანსაღად. თუ ჩვენ, პირველი კბილის ამოჭრასთან ერთად, რეგულარულად ვაწარმოებთ სტომატოლოგთან ვიზიტს, მერწმუნეთ, პრობლემა ბევრად ნაკლები იქნება. როდესაც ვატყობთ, რომ პირის ღრუ კარიესულია, ვუწევთ რეკომენდაციას პაციენტი სამ თვეში ერთხელ ესტუმროს სტომატოლოგს.

ჰიგიენა, სწორი კვება და რეგულარული ვიზიტები – ეს არის სამი მნიშვნელოვანი ფაქტორი, რაც შეიძლება ჯანმრთელი პირის ღრუს გარანტია გახდეს.

თუ მიხვდით, რომ თქვენმა პატარამ ბევრი ტკბილეული მიიღო და ვერ ახერხებთ გამოხეხვას, დააბალანსეთ ბევრი წყლის მიღებით, ან წყლის გამოვლებით. ტკბილეულის მიღება პირის ღრუში იწვევს მჟავიანობას და ის დაბალმინერალიზებულ სარძევე კბილებს უფრო მარტივად ამარცხებს, აქედან გამომდინარე ვითარდება კარიესი, წყალი ანეიტრალებს მჟავე გარემოს. რა თქმა უნდა არ ვგულისხმობ, რომ ბავშვი მიიღებს ბევრ ტკბილეულს, გამოივლებს წყალს და ყველაფერი კარგად იქნება. წყალი არის ჯადოსნური სითხე, პირის ღრუში წყლის ბალანსი ბევრად მეტ სარგებლობას იწვევს, ვიდრე ხილის წვენები, რომლებიც ასევე შაქარს შეიცავენ. რა უნდა იცოდნენ მშობლებმა? მშობელმა უნდა იცოდეს, რომ პირის ღრუს მოვლა იწყება პირველი კბილის ამოჭრიდან. ნუ დაელოდებით, როდის მოიცვლის ბავშვი კბილებს. 6 თვიდან, 13 წლამდე ბავშვს აქვს სარძევე კბილები და გამოდის რომ ამ ასაკამდე ბავშვს ჰიგიენა არ სჭირდება? გარდა იმისა, რომ ბავშვს არ აქვს ლამაზი კბილები, საჭმელი არ მუშავდება კარგად. კბილის ფუნქცია ხომ საკვების მექანიკური გადამუშავებაა და წარმოიქმნება პრობლემა საჭმლის მომნელებელ ტრატქში. ადამიანი ერთი მთლიანობაა და ერთი პრობლემა მეორეს აუცილებლად აზიანებს. ასევე, თუ ბავშვი გახანგრძლივებულად წოვს მაწოვარას, თითს, იკვნეტს ფრჩხილებს, აუცილებლად გექნებათ ორთოდონტიული პრობლემა. 7 წლამდე ბავშვი აუცილებლად უნდა იყოს ორთოდონტთან ვიზიტზე ნამყოფი. თუ ბავშვი გახანგრძლივებულად სუნთქავს პირით, ეს ნიშნავს, რომ მას უვითარდება ზედა ყბა ნაკლებად და ქვედა ყბა მეტად.

რატომ არ უნდა ამოვიღოთ კბილები ნაადრევად?

იმიტომ, რომ სარძევე კბილი მონაწილეობს ყბების ზრდაში და მათი ნაადრევი ამოღება ნიშნავს ადგილის დაკარგვას მუდმივებისთვის. თუ რიგი მიზეზების გამო, არ ხერხდება კბილის შენარჩუნება, არსებობს ორთოდონტიული აპარატები, ე.წ. ადგილის შემანარჩუნებლები. არსებობს რენდგენოლოგიური სურათები, რომლებიც გვეხმარება ზეკომპლექსური კბილების აღმოჩენაში. არსებობს მავნე ჩვევებთან ბრძოლის კონკრეტული ორთოდონტიული აპარატები, რომელიც ეხმარება მშობელს, მაგრამ რა თქმა უნდა ეს მშობელმა უნდა იცოდეს. როდესაც ხდება ცენტრალური მუდმივი კბილების ამოჭრა, ამავე დროს ამოიჭრება მუდმივი მეექვსე კბილი. მისი დაზიანების რისკი 90%-ს შეადგენს. მშობელს აქვს განცდა, რომ ბავშვმა ისიც უნდა მოიცვალოს. ეს კბილი ამოდის სარძევე საღეჭი კბილების შემდეგ. ის ზომაში მსუბუქად განსხვავდება. არსებობს ე.წ. ფისურების ჰერმეტიზაცია, პროფესიულ წმენდასთან ერთად, რომელიც პროფილაქტიკურ ღონისძიებას გულისხმობს და ხდება კბილის ზედაპირის ფტორის შემცველი გელით დაფარვა.

ფერადი პლომბები, რა დატვირთვა აქვთ მათ და როგორ კეთდება ბჟენი უმტკივნეულოდ პატარებში?

დღეს არსებობს ფერადი ბჟენი და ისეთივე ხარისხიანია, როგორც თეთრი. ბჟენი შეიცავს ფტორს, კეთდება მხოლოდ სარძევე კბილებზე. უმტკივნეულო პროცედურა ალბათ უფრო ექიმის ენთუზიამზეა დამყარებული. პროცედურა ტარდება ანესთეზიით, თუ ეს საჭიროა ჩვენების მიხედვით. მე ვურჩევ მშობლებს, მათი უარყოფითი გამოცდილება არ გაუზიარონ ბავშვებს და თუ თავად მშობელს ეშინია სტომატოლოგის, ის არ გაყვეს ვიზიტზე, რადგან შიში გადადის ბავშვზე. მშობელმა უნდა გაითავისოს, რომ ბავშვი, ექიმი და მშობელი ერთი გუნდია და ერთი მიზანი აქვთ. ნდობის ჩამოყალიბება ყველაზე მნიშვნელოვანია.

რა ასაკიდან იწყება კბილების მოცვლა და რა ითვლება პათოლოგიად?

პირველი კბილის ამოჭრა სტანდარტულად მიჩნეული იყო, რომ 6-8 თვის ასაკში ხდებოდა. მე გეტყვით, რომ 6 თვიდან ერთი წლის ასაკამდეა. თუ ბავშვს კბილები 6-8 თვის ასაკში ამოუვიდა, მიიჩნევა, რომ ნორმაა, თუ ექვს თვემდე ამოუვიდა კბილები, მიიჩნევა, რომ ნაადრევია, თუ ერთი წლიდან წლინახევრამდე, მიიჩნევა რომ დაგვიანებულია. შესაბამისად, თუ კბილი ამოუვიდა 4 თვის ასაკზე, ის უფრო ადრე მოიცვლის მას. მთავარია, სამი წლის ასაკში ბავშვს ჰქონდეს 20 სარძევე კბილი. მუდმივებით მათი ჩანაცვლება 6-8 წლის ასაკში იწყება. თუ არსებობს რაიმე პათოლოგია, ეს აუცილებლად გამოჩნდება ორთოპანტომოგრამაზე. მშობლები ხშირად ამბობენ, რომ კბილები არ ამოდის ბავშვს და როდესაც ვიღებთ პანორამას, ჩანს რომ ჩანასახი არ არის. ჩანასახის არარსებობა ატარებს როგორც გენეტიკურ ხასიათს, ასევე შეიძლება იყოს სარძევე კბილზე არსებული გახანგრძლივებული პათოლოგია. რენდგენოლოგიურად, როდესაც სარძევე კბილია პირის ღრუში მის ქვემოთ, პროპორციულად ვითარდება მუდმივი კბილი. მუდმივი კბილი ზრდასთან ერთად იწვევს სარძევე კბილების ფესვების გალევას.

რა უნდა გავაკეთოთ იმისთვის, რომ მომავალში ბავშვს ლამაზი და ჯანმრთელი კბილები ჰქონდეს?

კვების რეჟიმი ძალიან მნიშვნელოვანია. შევზღუდოთ ნახშირწყლების შემცველი პროდუქტები, გავააქტიუროდ ჰიგიენა, დავნერგოთ წესად დილას-საღამოს კბილების გახეხვა და ეს უნდა გაგრძელდეს ორი წუთის განმავლობაში. უნდა მიიღოს ბავშვმა ხილი, ბოსტნეული, წყალი. ასევე, ძალიან მნიშვნელოვანია რეგულარული ვიზიტები და პროფესიული წმენდა, რაც აჯანსაღებს კბილებს. თუ ბავშვი სუნთქავს პირით, იცოდეთ, რომ სამ თვეში ერთხელ უნდა ესტუმროთ ექიმს, რადგან აქ ნერწყვი ვეღარ ასრულებს ბუფერის ფუნქციას, იმიტომ რომ მისი პირის ღრუ ძირითადად მშრალია. სულ სამი პუნქტია მნიშვნელოვანი: კვება, ჰიგიენა და რეგულარული ვიზიტები სტომატოლოგთან.  

გადაცემის ლაივი:

რომელი პროდუქტები უწყობს ხელს კბილების გაჯანსაღებას ბავშვებში. ბავშვთა თერაპევტი.ორთოდონტი ელენე ხარაშვილი გადაცემაში ”სტუმრად ექიმთან”

Posted by Radio Fortuna FM 106,9 on 2018 წლის 7 თებერვალი, ოთხშაბათი

გადაცემის აუდიო ჩანაწერი:

8 თებერვალი, 2018

image
WP_Query Object ( [query] => Array ( [post_type] => Array ( [0] => post [1] => gadacema ) [showposts] => 5 [order] => DESC [orderby] => meta_value_num [meta_key] => post_views_count [post_status] => publish [ignore_sticky_posts] => 1 [no_found_rows] => 1 [date_query] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago ) ) ) [query_vars] => Array ( [post_type] => Array ( [0] => post [1] => gadacema ) [showposts] => 5 [order] => DESC [orderby] => meta_value_num [meta_key] => post_views_count [post_status] => publish [ignore_sticky_posts] => 1 [no_found_rows] => 1 [date_query] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago ) ) [error] => [m] => [p] => 0 [post_parent] => [subpost] => [subpost_id] => [attachment] => [attachment_id] => 0 [name] => [static] => [pagename] => [page_id] => 0 [second] => [minute] => [hour] => [day] => 0 [monthnum] => 0 [year] => 0 [w] => 0 [category_name] => [tag] => [cat] => [tag_id] => [author] => [author_name] => [feed] => [tb] => [paged] => 0 [meta_value] => [preview] => [s] => [sentence] => [title] => [fields] => [menu_order] => [embed] => [category__in] => Array ( ) [category__not_in] => Array ( ) [category__and] => Array ( ) [post__in] => Array ( ) [post__not_in] => Array ( ) [post_name__in] => Array ( ) [tag__in] => Array ( ) [tag__not_in] => Array ( ) [tag__and] => Array ( ) [tag_slug__in] => Array ( ) [tag_slug__and] => Array ( ) [post_parent__in] => Array ( ) [post_parent__not_in] => Array ( ) [author__in] => Array ( ) [author__not_in] => Array ( ) [suppress_filters] => [cache_results] => 1 [update_post_term_cache] => 1 [lazy_load_term_meta] => 1 [update_post_meta_cache] => 1 [posts_per_page] => 5 [nopaging] => [comments_per_page] => 50 ) [tax_query] => WP_Tax_Query Object ( [queries] => Array ( ) [relation] => AND [table_aliases:protected] => Array ( ) [queried_terms] => Array ( ) [primary_table] => gvz0e_posts [primary_id_column] => ID ) [meta_query] => WP_Meta_Query Object ( [queries] => Array ( [0] => Array ( [key] => post_views_count ) [relation] => OR ) [relation] => AND [meta_table] => gvz0e_postmeta [meta_id_column] => post_id [primary_table] => gvz0e_posts [primary_id_column] => ID [table_aliases:protected] => Array ( [0] => gvz0e_postmeta ) [clauses:protected] => Array ( [gvz0e_postmeta] => Array ( [key] => post_views_count [compare] => = [alias] => gvz0e_postmeta [cast] => CHAR ) ) [has_or_relation:protected] => ) [date_query] => WP_Date_Query Object ( [queries] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago [column] => post_date [compare] => = [relation] => AND ) [column] => post_date [compare] => = [relation] => AND ) [relation] => AND [column] => gvz0e_posts.post_date [compare] => = [time_keys] => Array ( [0] => after [1] => before [2] => year [3] => month [4] => monthnum [5] => week [6] => w [7] => dayofyear [8] => day [9] => dayofweek [10] => dayofweek_iso [11] => hour [12] => minute [13] => second ) ) [request] => SELECT gvz0e_posts.ID FROM gvz0e_posts INNER JOIN gvz0e_postmeta ON ( gvz0e_posts.ID = gvz0e_postmeta.post_id ) WHERE 1=1 AND ( gvz0e_posts.post_date > '2018-07-20 08:20:06' ) AND ( gvz0e_postmeta.meta_key = 'post_views_count' ) AND gvz0e_posts.post_type IN ('post', 'gadacema') AND ((gvz0e_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY gvz0e_posts.ID ORDER BY gvz0e_postmeta.meta_value+0 DESC LIMIT 0, 5 [posts] => Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 90091 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 17:02:46 [post_date_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content] => ივნისის ბოლოს, მოდელი კენდის სვეინპოლი მეორედ გახდა დედა. მშობიარობიდან ორი კვირის შემდეგ, პაპარაცებმა ის ბრაზილიის სანაპიროზე დააფიქსირეს. ბევრმა ინტერნეტმომხმარებელმა მაშინ დაწერა, რომ ახალბედა დედის მუცელი არასაკმარისად მიმზიდველად გამოიყურება, მოდელმა კი მათი მისამართით სპეციალური პოსტი გამოაქვეყნა. ამ დღეებში, Victoria’s Secret-ის მოდელმა „ინსტაგრამზე“ მორიგი ფოტო გააზიარა, რომელზეც ის მთლიანად შიშველია გამოსახული. მასზე ის თვალისმომჭრელად გამოიყურება, როგორც ჩანს, სუპერმოდელმა საბოლოოდ დაიბრუნა უწინდელი ფორმა. (ფოტო) [post_title] => მშობიარობიდან სამ კვირაში კენდის სვეინპოლი გაშიშვლდა (ფოტო) [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => mshobiarobidan-sam-kvirashi-kendis-sveinpoli-gashishvlda-foto [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 17:02:46 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90091 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 90051 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 11:53:52 [post_date_gmt] => 2018-07-20 07:53:52 [post_content] => გერმანიაში Tesla-ს მფლობელებს 4 000 ევროს გადახდას აიძულებენ. ფედერალურმა მთავრობამ Tesla Model S-ის მყიდველებს ახალი გადასახადი დააკისრა. მიზეზი კი ავტომწარმოებლის „თაღლითობა“ და ელექტრომობილის არარეალური ფასია. გერმანიის ხელისუფლება ფიქრობს, რომ სპორტქარი მიღებული სახელმწიფო სუბსიდიების ღირებულების არ არის, რასაც Tesla-ში არ ეთანხმებიან. უფრო მეტიც, ავტომწარმოებელი გადაწყვეტილების სასამართლოში გასაჩივრებას და თავისი კლიენტებისთვის კომპენსაციის მოთხოვნას გეგმავს. გ ერმანელები კი ფიქრობენ, რომ ტესლამ Model S-ის ფასი გამიზნულად შეამცირა, რათა პროგრამის მოთხოვნები დაეკმაყოფილებინა და და სახელმწიფო დაფინანსებაც მოეპოვებინა. გერმანული კანონის მიხედვით, იმისათვის რომ ელექტრომობილის მფლობელმა სუბსიდია მიიღოს, ავტომობილის ღირებულება 60 ათას ევროს არ უნდა აჭარბებდეს. Tesla Model S-ის ღირებულებაც სწორედ 60 ათასი ევრო იყო.   [post_title] => Tesla-ს მფლობელებს 4 000 ევროს გადახდას აიძულებენ [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => tesla-s-mflobelebs-4-000-evros-gadakhdas-aidzuleben [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 11:53:52 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 07:53:52 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90051 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 90048 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 11:54:17 [post_date_gmt] => 2018-07-20 07:54:17 [post_content] => 2 მძღოლი „ჰონდას“ დაპარკინგებას მთელი 8 წუთის განმავლობაში ცდილობდა. პოპულარულმა Youtube-არხმა Gizzy 22uk. გამოაქვეყნა ვიდეო, რომელიც ბრიტანულ ფარნბოროშია გადაღებული და მასზე ორი უიღბლო მძღოლია აღბეჭდილი. ქალი და მამაკაცი Honda Civic-ის ჰეტჩბეკის სადგომზე დაყენებას რამდენიმე წუთი ცდილობდნენ და მაინც ვერ შეძლეს. ვიდეო პარკინგის სიახლოვეს დამონტაჟებული სათვალთვალო კამერითაა გადაღებული. როგორც კადრებში ჩანს, პირველი 5 წუთის განმავლობაში საჭესთან ქალი იჯდა, შემდეგ კი მას დახმარება მეორე ავტომობილის მძღოლმა შესთავაზა და საჭესთან უკვე მამაკაცი დაჯდა. თუმცა, დაპარკინგება ვერც მეორე მძღოლმა შეძლო, რის შემდეგაც ავტომობილის მფლობელმა ხელი ჩაიქნია, ტერიტორია დატოვა და ალბათ უკეთესი ადგილის საძებნელად წავიდა.   [post_title] => 2 მძღოლი „ჰონდას“ დაპარკინგებას მთელი 8 წუთის განმავლობაში ცდილობდა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 2-mdzgholi-hondas-daparkingebas-mteli-8-wutis-ganmavlobashi-cdilobda [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 11:55:41 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 07:55:41 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90048 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 90045 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 11:51:57 [post_date_gmt] => 2018-07-20 07:51:57 [post_content] => უზბეკ მძღოლებს მინების დაბურვის უფლება მისცეს. თუმცა, ავტომობილის მინების დამუქებას ყველა მსურველი ვერ შეძლებს და ამის გასაკეთებლად სპეციალური ნებართვის აღება იქნება საჭირო. ნებართვა ერთი წელი იმოქმედებს და მისი ღირებულება 2000 დოლარი იქნება. თუმცა, ეს ფასი მხოლოდ ფიზიკურ პირებზეა გათვლილი და უცხოეთის მოქალაქეებსა თუ იურიდიულ პირებს ცოტა მეტის - 2,8 ან 3,3 ათასი დოლარის გადახდა მოუწევთ. მინების დაბურვას სახელმწიფო თავის თავზე აიღებს და ნებადართული წინა ფანჯრებზე 5%-მდე, უკანაზე კი 30%-მდე დამუქება იქნება შესაძლებელი. მინების დაბურვის უფლების აღება მსურველებს 1 აგვისტოდან მოუწევთ და ვინც სიახლეს არ დაემორჩილება სოლიდური ჯარიმა დაეკისრება. და ბოლოს, საინტერესოა, რომ უცხოური ავტომობილები რომლებიც უზბეკეთის ტერიტორიას დაბურული მინებით გადაკვეთენ, გადასახადის -15 დოლარის გადახდა მოუწევთ.   [post_title] => უზბეკ მძღოლებს მინების დაბურვის უფლება მისცეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => uzbek-mdzgholebs-minebis-daburvis-ufleba-misces [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 11:52:27 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 07:52:27 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90045 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 90080 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 13:10:00 [post_date_gmt] => 2018-07-20 09:10:00 [post_content] => ევროპული და ამერიკული მანქანების სასაფლაო – ასეთ შეფასებას აძლევენ ავტოდილერები საქართველოს საავტომობილო იმპორტის სფეროში არსებულ ვითარებას. 20 წელს გადაშორებული ავტომობილების სიმრავლემ და ჯართად გაყიდული კატალიზატორების პრობლემამ გასულ კვირას თბილსიის მერის ყურადღება მიიქცია. ინფორმაცია საქართველოში ძველი ავტომობილების იმპორტის შეზღუდვაზე კახა კალაძემ თბილისის მთავრობის სხდომაზე გააჟღერა. “სრული კატასტროფაა, რაც თბილისში ხდება. დაახლოებით 500 ათასზე მეტი ავტომანქანა გადაადგილდება დედაქალაქში. ყოველწლიურად 7 პროცენტით იზრდება უცხოეთიდან შემოყვანილი ავტომანქანების მაჩვენებელი და მათი 98% ძველია. პირველი, რაც ტექნიკურ ინსპექტირებასთან ერთად უნდა გაკეთდეს, აუცილებლად უნდა ჩაიკეტოს ძველი ავტომანქანების შემოყვანა. ამან შეიძლება გარკვეული უკმაყოფილება გამოიწვიოს, მაგრამ ჩვენ ეს ნაბიჯი უნდა გადავდგათ. საქმე ეხება თითოეული ჩვენგანის, ჩვენი შვილების ჯანმრთელობას,” – აღნიშნა დედაქალაქის მერმა.

ევრო 4 თუ ევრო 5

1990 წელს, ევროპაში მიღებული საავტომობილო კლასიფიკაციის მიხედვით, სტანდარტი ევრო 1 შეესაბამება 1993 წლამდე გამოშვებულ ავტომობილებს, ევრო 2 – 1996 წლამდე წარმოებულს, ევრო 3 – 2000 წლამდე მანქანებს, ევრო 4 – 2005 წლამდე წარმოებულს, ევრო 5 კი, 2010 წლამდე გამოშვებულს. ევროპის ქვეყნებში დღეისთვის ევრო 5 სტანდარტი მოქმედებს, ( უკრაინაში 2016 წლის იანვრიდან ამოქმედდა) ევრო 4 სტანდარტი მიიღეს ორი წლის წინ მეზობელ აზერბაიჯანში. საქართველოში, დღემდე არცერთი სტანდარტი არ არის დაწესებული ოფიცილურად. ევრო 4 თუ ევრო 5 ? – რომელი კატეგორიის შემოღებას გულისხმობ მერის ინიციტივა, ამ დრომდე არ კონკრეტდება. ავტოდილერი ალექსანდრე ჯავახიშვილი ევრო 4-ის დაწესების საფუძველს ვერ ხედვას, რადგან მისი თქმით, მას შემდეგ, რაც 2000-დან 2005 წლამდე გამოშვებული ავტომობილების აქციზის გადასახადი მკვეთრად გაიზარდა, ქვეყანაში ევრო 3 და ევრო 4 სტანდარტი ავტომატურად დაწესდა და შემომყვანები 2005 წლამდე მანქანებს თითქმის აღარ ყიდულობენ.
„2005 წლამდე გამოშვებული ავტომობილის აქციზის გადასახადი თითქმის იმდენივეა, რაც ავტომანქანის ღირებულება, შემოყვანის შემთხვევაში, ადგილზე არსებულ ძველ მანქანებს ფასით კონკურენციას ვეღარ უწევს, ევრო 4-ის გამო ვეღარც აზერბაიჯანში გადის  და აღარ იყიდება. ბოლო სამი წელია 2005 წელს ქვემოთ მანქანა აღარ შემომიყვანია, ის ძველი მანქანები, რაც დღეს საქართველოში დადის, აქციზის გაზრდამდე შემოყვანილებია,“ –ამბობს „ფორტუნასთან“ ალექსანდრე ჯავახიშვილი.
ძველი, მეორადი ავტომობილების იმპორტის შეზღუდვის ძირითადი საფუძველი მისი არაეკოლოგიურობაა. ამორტიზებული, გაუმართავი ავტომობილებით ბაზრის გაჯერებამ გარემოზე მნიშვნელოვნად იმოქმედა. ორგანიზაცია “საქართველოს ალიანსი უსაფრთხო გზებისთვის” ხელმძღვანელის ეკა ლალიაშვილის ინფორმაციით, საერთაშორისო მონაცემებით, ჰაერის დაბინძურების 71 პროცენტი ავტომანქანების ემისიებზე მოდის, მავნე გამონაფრქვევი კი, როგორც წესი, ძველ ავტომობილებს ახასიათებთ.
„საქართველოს ავტოპარკის 91% 10 წელს გადაცილებული ავტომანქანებია, რომლის გამონაფრქვევიც საზიანოა ადამინის ჯანმრთელობისთვის. სტატისტიკის მიხედვით, ჩვენთან მხოლოდ 3 პროცენტია 6 წლამდე ავტომობილი, მთლიანი ავტოპარკის 48 პროცენტი კი, 20 წელს გადაცილებულია. თუ ქვეყანას უნდა ავტოპარკის განახლება და გვსურს არა თუ 10 წელს გადაცილებული ავტომობილები, არამედ უფრო ჯანსაღი ავტოპარკი გვყავდეს, შესაბამისი ასაკობრივი რეგულაციები უნდა დაწესდეს,“ – ამბობს ეკა ლალიაშვილი „ფორტუნასთან“.
ავტოდილერები და საავტომობილო სფეროს სპეციალისტები, ძველი მანქანების შემოყვანის შეზღუდვის პარალელურად, ჰიბრიდული და ახალი ავტომობილების იმპორტის წახალისების აუცილებლობაზე საუბრობენ. მაგალითად, 2011 წელს გამოშვებული 1.5 ძრავიანი ჰიბრიდის აქციზის გადასახადი 1200 ლარს შედაგენს. მაღალია 5 წლამდე ავტომობილებზე გადასახადიც. სააქციზო მოსაკრებლის დაწევის პარალელურად, ქვეყანაში ჰიბრიდი და ელექტრო ავტომობილებისთვის შესაბამისი ინფრასტრუქტურაც არ არის მზად. შედარებით მაღალი ფასის მიუხედავად, ხშირად ელექტროავტომობილის ყიდვაზე არასაკმარისი ინფრასტრუქტურის გამოც ამბობენ მყიდველები უარს.

მანქანების სასაფლაო – სპეცილიტები მანქანების უტილიზაციის აუცილებლობაზე საუბრობენ

იმ ფაქტიდან გამომდინარე, რომ საქართველოს ავტოპარკის 48% 20 წელს გადაშორებული ავტომობილებია, იმპორტის შეზღუდვის და ტექინსპექტირების მიუხედავად, ავტოპარკიდან მათ ამოღებას წლები დასჭირდება. სპეცილაისტების მოსაზრებით, ძველი ავტომობილების ამოღების პროცესს უტილიზაციის პროგრამა დააჩქარებს. იმ შემთხვევაში თუ მფლობელი ჯართად ქცეული მანქანის ჩაბარებისას, სხვადსხვა ტიპის წახალისებას მიიღებს, ძველ ავტომობილთან გამომშვიდობება შედარებით მარტივი და უმტკივნეულო იქნება. უკრაინის მსგავსად, საქართველოში ევრო 5 სტანდარტის დაწესების შემთხვევაში, ქვეყანაში 2010 წლამდე ავტომობილების შემოყვანა იქნება შეზღუდული, ახალი ავტომობილების ფასი კი ბინებრივია, ძველთან შედარებით მაღალია ავტომობილის ბრენდის, კლასის თუ ძრავის შესაბამისად. როგორც სატრანსპორტო სფეროში მომუშავე არასამთავრობო ორგანიზაციაში აცხადებენ, რეფორმა მტკივნეული რომ არ იყოს, საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებაა აუცილებელი. ჯანსაღი, ეკოლოგიურად სუფთა გარემო არის, როგორც სახელმწიფოს, ასევე ყველა მოქალაქის არჩევანი და ამ პროცესში თითოეულმა მოქალაქემ უნდა გაიაზროს, რა ზიანს აყენებს ძველი ავტომობილი მათ ჯანმრთელობას. თამუნა გოგუაძე [post_title] => ველი ავტომობილები [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => veli-avtomobilebi [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 13:10:00 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 09:10:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90080 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 5 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 90091 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-07-20 17:02:46 [post_date_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content] => ივნისის ბოლოს, მოდელი კენდის სვეინპოლი მეორედ გახდა დედა. მშობიარობიდან ორი კვირის შემდეგ, პაპარაცებმა ის ბრაზილიის სანაპიროზე დააფიქსირეს. ბევრმა ინტერნეტმომხმარებელმა მაშინ დაწერა, რომ ახალბედა დედის მუცელი არასაკმარისად მიმზიდველად გამოიყურება, მოდელმა კი მათი მისამართით სპეციალური პოსტი გამოაქვეყნა. ამ დღეებში, Victoria’s Secret-ის მოდელმა „ინსტაგრამზე“ მორიგი ფოტო გააზიარა, რომელზეც ის მთლიანად შიშველია გამოსახული. მასზე ის თვალისმომჭრელად გამოიყურება, როგორც ჩანს, სუპერმოდელმა საბოლოოდ დაიბრუნა უწინდელი ფორმა. (ფოტო) [post_title] => მშობიარობიდან სამ კვირაში კენდის სვეინპოლი გაშიშვლდა (ფოტო) [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => mshobiarobidan-sam-kvirashi-kendis-sveinpoli-gashishvlda-foto [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-07-20 17:02:46 [post_modified_gmt] => 2018-07-20 13:02:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=90091 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 0 [max_num_pages] => 0 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => 1 [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 9946fb37f5d3c68c0fbf78941f810d8e [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )