live

გინეკოლოგიური დარღვევები და სიმპტომები, რომლებიც ბავშვის განვითარების შეფერხებას იწვევს

გინეკოლოგიური დარღვევები და სიმპტომები, რომლებიც ბავშვის განვითარების შეფერხებას იწვევს

26 ივლისს გადაცემა „სტუმრად ექიმთან“ გოგონების რეპროდუქციულ ჯანმრთელობას მიეძღვნა. ჰიგიენური პროცედურების სწორად დაცვა, გინეკოლოგიური პრობლემები, რომლებიც განვითარების შეფერხებას იწვევს, დარღვეული მენსტრუალური ციკლი და რთული გარდატეხის ასაკი – ამ და სხვა საინტერესო თემებზე გადაცემაში ჟორდანიას კლინიკის ბავშვთა და მოზარდთა გინეკოლოგ-რეპროდუქტოლოგმა, მედიცინის დოქტორმა მაკა ჯორბენაძემ ისაუბრა.

რა სიმპტომების გამოვლენისას უნდა მიმართონ მშობლებმა ბავშვთა გინეკოლოგს?

უნდა გამოვყოთ ასაკობრივი ჯგუფები, გოგონები სქესობრივ მომწიფებამდე და სქესობრივი მომწიფების პერიოდში. სქესობრივი მომწიფების პერიოდამდე, ანუ რვა წლის ასაკამდე, ბავშვებს შეიძლება მრავალი პრობლემა ჰქონდეთ და დასჭირდეთ გინეკოლოგთან ვიზიტი. შეიძლება იყოს სისხლიანი გამონადენი სასქესო ორგანოებიდან, ქავილი, წვა, ტკივილი და ა.შ. შეიძლება იყოს ნაადრევი სქესობრივი მომწიფება, რაც გამოიხატება სარძევე ჯირკვლების გაჯირჯვებაში, მეორადი სასქესო ნიშნების წარმოქმნასა და ა.შ. ამ დროს აუცილებელია მშობელმა ბავშვთან ერთად მიმართოს ბავშვთა გინეკოლოგს და მოხდეს შესაბამისი მკურნალობის დანიშვნა. თუკი ბავშვს 3-4 წლის ასაკში დაეწყო მკერდის ზრდა, დროულად უნდა მიმართოს მშობელმა სპეციალისტს. შეიძლება იყოს გენეტიკური ანომალიები, რაც ახალშობილობის შემდეგ ვლინდება, გინეკოლოგმა უნდა შეაფასოს, როგორია გარეთა სასქესო ორგანოები, ხომ არ არის რაიმე განვითარების მანკი და ა.შ. რაც შეეხება სქესობრივი მომწიფების პერიოდს, რომელიც, როგორც აღვნიშნეთ, დაახლოებით რვა წლის ასაკიდან იწყება, სხვადასხვა ნიშნებით გამოიხატება. პირველი ნიშანი ეს არის მკერდის გაჯირჯვება, შემდეგ კი იღლიის ფოსოსა და ბოქვენზე თმიანობის გაჩენა. ამ პერიოდში შეიძლება სხვადასხვა გართულება მოხდეს. მეორადი სასქესო ნიშნების გაჩენიდან დაახლოებით ორ წელიწადში იწყება პირველი მენსტრუაცია. თუ დაიწყო მეორადი სასქესო ნიშნების გაჩენა რვა წლის ასაკში, 10-11 წლის ასაკში შეიძლება იყოს პირველი მენსტრუაცია, რომელსაც ჩვენ სამედიცინო ენაზე მენარხეს ვეძახით. შეიძლება იყოს მეორადი სასქესო ნიშნები, მაგრამ არ იყოს მენსტრუალური ციკლი, რაც სხვადასხვა პათოლოგიებთან არის კავშირში. მენსტრუალური ციკლის დადგომის შემდეგ, მოზარდობის პერიოდში, უნდა დავაკვირდეთ, თუ როგორია მათი ციკლი. პირველი მენსტრუაციიდან 2-3 წლის განმავლობაში შეიძლება იყოს სხვადასხვა ტიპის დარღვევა. ხშირად, ბავშვები სისხლდენას მალავენ, ეს გრძელდება ერთი თვეც კი და სანამ ძალიან არ დასუსტდებიან, დედა ვერ ამჩნევს. დარღვევის კიდევ ერთი ვარიანტია გაიშვიათება და მენსტრუალური ციკლი შეიძლება იყოს 3-6-9 თვეში ერთხელ.

შესაძლოა თუ არა, გინეკოლოგიურმა პრობლემებმა გამოიწვიოს განვითარების ეტაპების შეფერხება და როგორ უნდა მოხდეს ამის შეფასება?

რა თქმა უნდა, ხდება როგორც ნაადრევი სქესობრივი მომწიფება, ისე შეიძლება შეფერხდეს ეს პროცესი და ამისი მიზეზიც სხვადასხვა პათოლოგიები, ან ჰორმონალური დისბალანსი იყოს. მშობელმა ყურადღება უნდა მიაქციოს ასაკობრივ ნორმებს. ჩვენ ვამბობთ, რომ მომწიფება იწყება რვა წლიდან, მაგრამ ეს არის წიგნის მიხედვით. შეიძლება ბავშვი იყოს რვა წლის, არ ჰქონდეს განვითარებული არანაირი მეორადი სქესობრივი ნიშნები და ეს იყოს ნორმა, მაგრამ ამადროულად, რვა წლის ბავშვი შეიძლება იყოს განვითარებული ფიზიკურად, წონით, ზომით, სიმაღლით და შესაბამისად მას შეიძლება ჰქონდეს მეორადი სასქესო ნიშნები. შესაძლოა 11 წლის ასაკში არ ჰქონდეს გოგონას მეორადი სქესობრივი ნიშნები განვითარებული და ესეც არ არის საგანგაშო, თუკი ამ ფაქტს ბავშვის ფიზიკურ განვითარებასთან მიმართებაში ვაფასებთ. შეიძლება ბავშვს 5-6 წლის ასაკში ჰქონდეს მკერდი, მაგრამ ეს იყოს ცხიმოვანი ქსოვილის ხარჯზე, ანუ ბავშვი წონაში მეტია და ამასაც სჭირდება გამოკვლევა, რომ რაიმე სახის პათოლოგია გამოირიცხოს. როდესაც არ არის მეორადი სასქესო ნიშნები და არის მენსტრუალური გამონადენი, ესეც უნდა იქნას დიფერენცირებული, რომ არ გამოგვრჩეს რაიმე გართულება. მოგეხსენებათ, ეს ასაკი ძალიან რთულია, ამ დროს ბავშვები შორდებიან მშობლებს, საზოგადოებაში ამას „გარდატეხის ასაკს“ ეძახიან და ამ დროს შეიძლება რაიმე სიმპტომი, რომელიც მას აწუხებს, არ უთხრას მშობელს. ამიტომ, დედა უნდა იყოს ძალიან ყურადღებით.

როდესაც საქმე ეხება მენსტრუალური ციკლის დარღვევას, რა ჰორმონალურ ცვლილებებთან გვაქვს საქმე?

ასაკი, რომელიც არის უნივერსალური პირველი მენსტრუაციისთვის არის 11-13 წელი. რაც შეეხება დარღვევებს – მშობელი უნდა დააკვირდეს, ხომ არ არის თმიანობა, საუბარია გოგონებში მამაკაცური ტიპის გათმიანებაზე იქ, სადაც თმა არ უნდა იყოს და ამას სჭირდება მკურნალობა. შეიძლება ასეთი ტიპის თმა იყოს, ტუჩის ზედა მხარეს, ბაკებზე, მუცლის თეთრ ხაზზე, მკერდის ძვალზე – ეს ძალიან ხშირი პათოლოგიაა საქართველოში. დიაგნოსტირება საქართველოში რთული გახდა, რადგან მოდაშია ეპილაცია და ყველა მოზარდს გაკეთებული აქვს. ეს ცუდი არ არის, ესთეტიურად კარგია, მაგრამ ვეკითხებით პაციენტს, ხომ არ აქვს თმიანობა, რომ დავადგინოთ რასთან გვაქვს საქმე. ასევე, ხშირია სებორეა, ანუ გამონაყარი სახესა და ზურგზე და ამას კანის ცხიმიანობა იწვევს, ესეც სპეციალისტმა უნდა ნახოს და დაინიშნოს მკურნალობა. ყველაზე ხშირი სტატისტიკურად არის მენსტრუალური ციკლის დარღვევა და ამას თან სდევს თმიანობა, გამონაყარი და ამას უკვე პაციენტი გამოკითხვისას აღნიშნავს ხოლმე. მოზარდობის პერიოდში ხშირია მწვავე ინფექციები, რასაც წვა და ქავილი მოყვება და უნდა ინახოს სპეციალისტის მიერ, რათა მოხდეს დიაგნოსტირება. ხშირია მომართვიანობა მტკივნეული მესტრუაციის გამო, ეს შეიძლება იყოს გენეტიკური, ასაკობრივი, რაც უფრო ადრე იწყება, ამბობენ, რომ უფრო ხშირად არის ხოლმე მტკივნეული  და კიდევ ერთხელ ვიტყვი, რომ აუცილებელია ექიმის ჩარევა.

რა მიიჩნევა მენსტრუალური ციკლის დარღვევად?

ძალიან საინტერესოა ისიც, რა მიიჩნევა მენსტრუაციის დარღვევად. კლასიკურად მიიჩნევა, რომ მენსტრუაცია არის 28 დღეში ერთხელ, მაგრამ რა თქმა უნდა ყველა ქალბატონს ასე არ აქვს. მენსტრუაცია შეიძლება იყოს 21 დღეში ერთხელ და 35 დღეში ერთხელაც. ეს დიაპაზონია, რომელიც დარღვევად არ მიიჩნევა, თუკი 21 დღეზე ნაკლებია, დარღვევაა და 35 დღეზე მეტი გადაცდენაც დარღვევაა. რაც შეეხება დღეების რაოდენობას დაახლოებით შვიდ დღემდე ნორმალურია, შვიდი დღის შემდეგ მენსტრუალური გამონადენი პრობლემაა. რაოდენობრივად კი დღეში უნდა იყოს 80 მილილიტრი, ამაზე მეტი ჭარბად მიიჩნევა და საჭიროა ექიმის ჩარევა. პირველი მენსტრუაცია ხშირად არის ხოლმე გახანგრძლივებული და ეს განსაკუთრებით საყუარდღებოა, რადგან 1-2 თვე გრძელდება და ბავშვები მაშინ მიმართავენ კლინიკებს, როდესაც მწვავე ანემია აქვთ და სისხლის გადასხმა სჭირდებათ. შეიძლება მენარხე საერთოდ არ იყოს, გოგონას ჰქონდეს მეორადი სასქესო ნიშნები განვითარებული და ესეც სხვადასხვა პათოლოგიების მიზეზი იყოს. არის ხოლმე შემთხვევები, როდესაც საქალწულე აპკი დახურულია და სისხლი გარეთ არ გამოდის. შეიძლება ასე გაგრძელდეს 4-6 მენსტრუალური ციკლი, ამ დროს მცირე მენჯის არეში აქვთ ხოლმე ტკივილი  და სანამ ძალიან მძიმე მდგომარეობამდე არ მივლენ, ექიმთან არ მიდიან. ასეთ დროს მცირე ქირურგიული ჩარევა ხდება. 16 წლის ასაკში თუ არ არის მენსტრუალური ციკლი, ეს უკვე დაგვიანებულია.

ადრეული სექსუალური კავშირი და ადრეული ორსულობა-მშობიარობა, რა ითვლება ადრეულ ასაკად და რა მდგომარეობაა საქართველოში ამ მხრივ?

ძალიან საინტერესო თემაა, გართულებები ბევრია მოზარდობის პერიოდში ორსულობისა და მშობიარობისას. ნაადრევი არის 19 წლის ასაკამდე ორსულობა და მშობიარობა, რაც ბევრ გართულებას იძლევა. ორსულები, რომლებიც მალავენ ორსულობას და არ არიან ქორწინებაში, ეს კიდევ უფრო ართულებს დედისა და ნაყოფის მდგომარეობას. მოზარდის შემთხვევაში, რომელიც თავადაც ყალიბდება და ატარებს ნაყოფს, ხშირია ანემია, ინფექცია, ნაადრევი მშობიარობა, ნაყოფის მკვდრადშობადობა, ნაყოფის დაბალი წონა და მშობიარობის გართულება, რადგან არ არის კარგად განვითარებული მენჯის ძვალი. ძალიან ბევრი პრობლემაა, რომელიც სწორედ მოზარდობასთან არის დაკავშირებული. მშობიარობის შემდეგ შეიძლება იყოს სისხლდენით გართულება. ყველა გართულება, რაც ჩამოვთავლე, ორჯერ უფრო ხშირია, ვიდრე ზრდასრულის ასაკის ქალბატონებში. შეიძლება 15 წლის ასაკში გოგონა იყოს ზრდასრული, ბავშვი გააჩინოს სრულფასოვნად, თუმცა პრობლემები ამის შემდეგ მაინც იწყება. ისინი არ არიან მზად ბავშვის გაზრდისთვის, არ კვებავენ ძუძუთი, არ უვლიან შესაბამისად, რადგანაც თავადაც ბავშვები არიან და ეს მძიმე პრობლემაა.

ნაადრევი სქესობრივი კავშირები იწვევს ნაადრევ ორსულობასა და მშობიარობას. ადრეული მენარხე შეიძლება ერთ-ერთი რისკი იყოს ნაადრევი ორსულობა-მშობიარობისა. ბავშვი ინფორმირებული იყოს ჩასახვის საწინააღმდეგო საშუალებების შესახებ, რომ ნაადრევი ორსულობით საკუთარ ჯანმრთელობას საფრთხე არ შეუქმნას. არ არის აუცილებელი 14-16 წლის ასაკში ორსულობა – ეს უნდა გაითავისოს საქართველოს მოსახლეობამ.

.

როგორი უნდა იყოს გოგონების ჰიგიენა, რა რეკომენდაციები უნდა გაითვალისწინონ მშობლებმა?

ეს არის ანატომიური და ფიზიოლოგიოური ფაქტორები, ანატომიური გულისხმობს იმას, რომ არ არის ჩამოყალიბებული გარეთა სასქესო ორგანოები, არ არის ცხიმოვანი ქსოვილი განვითარებული დიდ სასირცხვო ბაგეში და ა.შ. ამ დროს ხელსაყრელი პირობებია იმისათვის, რომ განვითარდეს ინფექციები. ამ პერიოდში არის ხოლმე ესტროგენების დეფიციტიც და ძალიან მნიშვნელოვანია ჰიგიენური ნორმების დაცვა. მშობლებს ხშირად გონიათ, რომ თუ ბავშვებს ხშირად დაბანენ და ბევრ საპონს გამოიყენებენ, ეს კარგია. ბავშვები, რომლებიც პამპერსს გამოიყენებენ, მათ უფრო ხშირად ბანენ, მაგრამ არ არის აუცილებელი საპნით მოხდეს ყოველი დაბანა, რადგან საპონი აშრობს გარეთა სასირცხვო ბაგეებს, რაც იწვევს ხოლმე მცირე სასირცხვო ბაგეების შეხორცებას. ეს საკმაოდ რთული და ხშირი პათოლოგიაა ბავშვებში, რადგან ამ დროს არ არის ესტროგენების საკმარისი რაოდენობა. თუ მთლიანად შეხორცდა მცირე სასირცხვო ბაგეები, ხდება შარდის შეკავება, რაც აღმავალ ინფექციას იწვევს. ხშირად მოდიან პაციენტები, რომ ქირურგის რეკომენდაციით პატარას სჭირდება ოპერაცია, თუმცა ჩვენ მედიკამენტოზურად და დედის მიერ, შესაბამისი ჰიგიენის დაცვით შეგვიძლია ბაგეების გახსნა და ნორმაში მოყვანა. შემდეგში არის სპეციალური დამატენიანებელი საშუალებები, რომელიც მოიხმარება ბავშვებში, რომ ასეთი ტიპის გართულება არ მოხდეს. დაბანა უნდა ხდებოდეს წინიდან უკან, რომ არ დაისვაროს სხვადასხვა ბაქტერიით გარეთა სასქესო ორგანოები. თუკი პატარს მკურნალობენ ანტიბიოტკიებით, შეიძლება თავი იჩინოს სოკოვანმა ინფექციამ, ამასაც მიხედვა სჭირდება. სასურველია პამპერსი ნაკლები დროის განმავლობაში ჰქონდეთ პატარებს. რადგან ჰაერთან კონტაქტი მნიშვნელოვანია. უკიდურეს შემთხვევაში შეიძლება სველი ხელსახოცის გამოყენება, თუმცა, რა თქმა უნდა უმჯობესია დაბანა. მოზარდ გოგონებში ეს პრობლემა ნაკლებად არის, წინათ ამბობდნენ, რომ მენსტრუაციისას დაბანა არ შეიძლებოდა, პირიქით, ციკლის დროს უფრო ხშირად არის ჰიგიენის დაცვა საჭირო.

ჟორდანიას კლინიკის დიღმის ფილიალი ცოტა ხნის წინ განახლდა…

ჟორდანიას ინსტიტუტს დიდი ისტორია აქვს, ახლა მას ჟორდანიას კლინიკა ქვია. სხვადასხვა მიმართულებას ვთავაზობთ პაციენტებს, გვაქვს ინ ვინტრო განაყოფიერება, რეპროდუქციული განყოფილება, გენეტიკური, ჰორმონალური მიმართულება, საოფისე გინეკოლოგია, ენდოსკოპია, ბავშვთა განყოფილება და ა.შ.

28 ივლისი, 2017

WP_Query Object ( [query] => Array ( [post_type] => Array ( [0] => post [1] => gadacema ) [showposts] => 5 [order] => DESC [orderby] => meta_value_num [meta_key] => post_views_count [post_status] => publish [ignore_sticky_posts] => 1 [no_found_rows] => 1 [date_query] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago ) ) ) [query_vars] => Array ( [post_type] => Array ( [0] => post [1] => gadacema ) [showposts] => 5 [order] => DESC [orderby] => meta_value_num [meta_key] => post_views_count [post_status] => publish [ignore_sticky_posts] => 1 [no_found_rows] => 1 [date_query] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago ) ) [error] => [m] => [p] => 0 [post_parent] => [subpost] => [subpost_id] => [attachment] => [attachment_id] => 0 [name] => [static] => [pagename] => [page_id] => 0 [second] => [minute] => [hour] => [day] => 0 [monthnum] => 0 [year] => 0 [w] => 0 [category_name] => [tag] => [cat] => [tag_id] => [author] => [author_name] => [feed] => [tb] => [paged] => 0 [meta_value] => [preview] => [s] => [sentence] => [title] => [fields] => [menu_order] => [embed] => [category__in] => Array ( ) [category__not_in] => Array ( ) [category__and] => Array ( ) [post__in] => Array ( ) [post__not_in] => Array ( ) [post_name__in] => Array ( ) [tag__in] => Array ( ) [tag__not_in] => Array ( ) [tag__and] => Array ( ) [tag_slug__in] => Array ( ) [tag_slug__and] => Array ( ) [post_parent__in] => Array ( ) [post_parent__not_in] => Array ( ) [author__in] => Array ( ) [author__not_in] => Array ( ) [suppress_filters] => [cache_results] => 1 [update_post_term_cache] => 1 [lazy_load_term_meta] => 1 [update_post_meta_cache] => 1 [posts_per_page] => 5 [nopaging] => [comments_per_page] => 50 ) [tax_query] => WP_Tax_Query Object ( [queries] => Array ( ) [relation] => AND [table_aliases:protected] => Array ( ) [queried_terms] => Array ( ) [primary_table] => gvz0e_posts [primary_id_column] => ID ) [meta_query] => WP_Meta_Query Object ( [queries] => Array ( [0] => Array ( [key] => post_views_count ) [relation] => OR ) [relation] => AND [meta_table] => gvz0e_postmeta [meta_id_column] => post_id [primary_table] => gvz0e_posts [primary_id_column] => ID [table_aliases:protected] => Array ( [0] => gvz0e_postmeta ) [clauses:protected] => Array ( [gvz0e_postmeta] => Array ( [key] => post_views_count [compare] => = [alias] => gvz0e_postmeta [cast] => CHAR ) ) [has_or_relation:protected] => ) [date_query] => WP_Date_Query Object ( [queries] => Array ( [0] => Array ( [after] => 3 days ago [column] => post_date [compare] => = [relation] => AND ) [column] => post_date [compare] => = [relation] => AND ) [relation] => AND [column] => gvz0e_posts.post_date [compare] => = [time_keys] => Array ( [0] => after [1] => before [2] => year [3] => month [4] => monthnum [5] => week [6] => w [7] => dayofyear [8] => day [9] => dayofweek [10] => dayofweek_iso [11] => hour [12] => minute [13] => second ) ) [request] => SELECT gvz0e_posts.ID FROM gvz0e_posts INNER JOIN gvz0e_postmeta ON ( gvz0e_posts.ID = gvz0e_postmeta.post_id ) WHERE 1=1 AND ( gvz0e_posts.post_date > '2018-02-20 00:37:01' ) AND ( gvz0e_postmeta.meta_key = 'post_views_count' ) AND gvz0e_posts.post_type IN ('post', 'gadacema') AND ((gvz0e_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY gvz0e_posts.ID ORDER BY gvz0e_postmeta.meta_value+0 DESC LIMIT 0, 5 [posts] => Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 78304 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-02-20 14:28:14 [post_date_gmt] => 2018-02-20 10:28:14 [post_content] => ქვეყანაში 60%-ით გაიზარდა ჰიბრიდული მანქანების შემოყვანა, – ამის შესახებ ფინანსთა მინისტრმა მამუკა ბახტაძემ პარლამენტის პლენარულ სხდომაზე განაცხადა. მინისტრმა ავტომობილებზე, ასევე თამბაქოსა და ნავთობპროდუქტებზე აქციზის გადასახადის გაზრდის გადაწყვეტილებასა და მის შედეგებზე ისაუბრა. მამუკა ბახტაძის შეფასებით, ამ მიმართულებით საგადასახადო კანონმდებლობაში განხორციელებული ცვლილებები მნიშვნელოვანი ფაქტი და სწორი გზა იყო. ამასთან, თამბაქოს ნაწილზე საუბრისას, ბახტაძემ აღნიშნა, რომ თამბაქომ გავლენა მოახდინა იმ საერთო ინფლაციაზე, რომელიც ქვეყანაში დაფიქსირდა.
[post_title] => ქვეყანაში ჰიბრიდული მანქანების შემოყვანა 60%-ით გაიზარდა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => qveyanashi-hibriduli-manqanebis-shemoyvana-60-it-gaizarda-2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-21 11:15:46 [post_modified_gmt] => 2018-02-21 07:15:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=78304 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 78297 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-02-20 13:49:56 [post_date_gmt] => 2018-02-20 09:49:56 [post_content] => თბილისის 14 ქუჩაზე მიკროავტობუსები მხოლოდ საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მოსაცდელებთან გაჩერდებიან, – ამის შესახებ დედაქალაქის მერმა კახა კალაძემ მუნიციპალიტეტის მთავრობის დღევანდელ სხდომაზე განაცხადა. მისი თქმით, დედაქალაქის მერიის აღნიშნული პროექტი პირველი მარტიდან ამოქმედდება.
„აქამდე მოქმედი გაჩერების წესი ავტოსაგზაო შემთხვევების რისკს მნიშვნელოვნად ზრდიდა, რაც სერიოზულ პრობლემას წარმოადგენს. გთხოვთ, მივაწოდოთ მაქსიმალური ინფორმაცია მოსახლეობას, თუ რომელი ქუჩებია, სადაც მხოლოდ გაჩერებებზე უნდა გაჩერდეს მიკროავტობუსები. ამ პროექტის წარმატებით განხორციელების შემთხვევაში, მას ანალოგიურად, მთელი თბილისის მასშტაბით განვახორციელებთ“, – აღნიშნა თბილისის მერმა.
მისივე თქმით, აღნიშნული პროექტი გარკვეულწილად, თბილისის ცენტრალურ ქუჩებზე ქაოტური გადაადგილების მოგვარების შესაძლებლობას იძლევა.
[post_title] => “მიკროავტობუსები მხოლოდ საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მოსაცდელებთან გაჩერდებიან” [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => mikroavtobusebi-mkholod-sazogadoebrivi-transportis-mosacdelebtan-gacherdebian [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-21 11:16:00 [post_modified_gmt] => 2018-02-21 07:16:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=78297 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 78291 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-02-20 12:57:57 [post_date_gmt] => 2018-02-20 08:57:57 [post_content] => ქალაქ თბილისის მუნიციპალიტეტის მერიის ახალი პროექტი „შენი იდეა თბილისის მერს“ უკვე გაეშვა. მოქალაქეები დედაქალაქის მთავრობას ელექტრონულად, სხვადასხვა იდეას და ქალაქში არსებული პრობლემის მოგვარების გზებს სთავაზობენ. როგორც მოსალოდნელი იყო, ყველაზე აქტუალური საკითხი საგზაო და სატრანსპორტო პრობლემები და იდეებია. სწორედ ამ კატეგორიაში ფიქსირდება, განცხადებების უმეტესობა. „ფორტუნა“ რამდენიმე მათგანს გთავაზობთ:  

მეტრო დიდ დიღომში

მარიტა ბიბილაშვილი დიდ დიღომში მეტროსადგურს ითხოვს და მოთხოვნას ასაბუთებს კიდეც. მისი თქმით, ამ უბანში ტრანსპორტის პრობლემა მუდმივად დგას და საღამოს 8 საათის შემდეგ მგზავრობა ძალიან გართულებულია. საღამოს საათებში მგზავრობის პრობლემაზე წერენ სხვა უბნებიდანაც.  

ღია მეტროს ხაზი

დიდი დიღომის გარდა, მოსახლეობა სამგორის მეტროდან აეროპორტის მიმართულებითაც ითხოვს ღია მეტროს ან ტრამვაის ხაზს. მაია შენგელიას იდეის მიხედვით, ამ იდეით ქალაქის ცენტრი, ორხევის, ლილოს და ეროპორტის დასახლებებს მარტივად დაუკავშირდება.
"გთხოვთ, სამგორის მეტროდან აეროპორტის მიმართულებით გაიყვანოთ ღია მეტროს, ან სწრაფი ტრამვაის ხაზი, რათა ქალაქის ცენტრს დაუკავშირდეს აეროპორტი, ორხევის, ლილოს დასახლებები"

ურნები მეტროში

გიორგი არსენაძე თბილისის მეტროსადგურებში ურნების დადგმას ითხოვს. მისი თქმით, ამ ეტაპზე სანაგვეების არარსებობის გამო, მოქალაქეები ნაგავს ლიანდაგებში ყრიან.  

ახალი მარშრუტი

ანა თოფურიძე მერიას გლდანი – ვაზისუბნის მიმართულებით ტრანსპორტის დანიშვნის იდეას აწოდებს.
"ძალიან რთულია ქალაქის ცენტრალური ქუჩებით გადაადგილება ვაზისუბნიდან გლდანამდე. აუცილებელია მგზავრმა გამოიყენოს მეტრო ან თუ მეტროსთან ახლოს არ ცხოვრობს დამატებით სხვა ტრანსპორტი. უკიდურეს შემთხვევაში ადამიანს უწევს ტაქსისი გამოძახება და თბილისი ზღვით გადასვლა საჭირო ადგილას. ქალაქს ესაჭიროება მარშუტკა რომელიც გლდანის მეტროდან გადმოვა ვაზისუბნამდე და პირიქით. უამარავ ადამიანს გაუდავილდება ცხოვრება", – წერსი ის.
 

საცობების განტვირთვა

კახი ფურცელაძე მერიას საცობების განტვირთვის (მისი თქმით) უმარტივეს სქემას სთავაზობს. იდეა კი იმაში მდგომარეობს, რომ სხვადასხვა სტრუქტურებში, სამუშაო დროის დაწყება და დასრულების საათები უნდა შეიცვალოს.
"თბილისში საცობების განტვირთვის მიზნით გადანაწილება უნდა მოხდეს სამუშაო საათების გრაფიკების. მაგალითად: მეტრო 6.00-24.00 სთ. რკინიგზა 7.00-15.00 სთ. წარმოებები 8.00-16.00 სთ. მედ. დაწესებულებები 9.00-18.00 სთ. იუსტიციის სახლები, მერია, ფოსტა, გამგეობები, ბანკები და სხვა 10.00-19.00 სთ. ამას ახსნაც აქვს, ვინაიდან ყველანი ქალაქში ერთდროულად იწყებს და ამთავრებს სამუშაოს, შეუძლებელია ელემენტარულად, სამსახურის გაცდენის გარეშე ან ექიმთან მიხვიდე, ან ბანკის თუნდაც, იუსტიციის სახლის მომსახურეობით ისარგებლო. აღარ ვამბობ უკვე გზებზე არსებულ მდგომარეობას, როდესაც მთელი ქალაქის მოსახლეობა ერთდაიმავე დროს მიემართება სამსახურში, სკოლებში, ინსტიტუტში და ა.შ. და ასევე ერთდაიმავე დროს ბრუნდება სახლში, აქედანაა სწორედაც ეს პრობლემა, რომლის გადაჭრაც შესაძლებელია ასეთი მეთოდით. სხვათაშორის ასეთი მეთოდი აპრობირებულია ევროპის ქვეყნებში და ნაწილობრივ საცობების პრობლემასაც აგვარებს და მომსახურეობის ხარისხსაც ზრდის", – წერს ის.
საცობების მოგვარებისთვის კიდევ ერთი იდეა შატლების სამარშრუტო ხაზების შექმნაა. "ჩემი აზრით საცობების მოგვარებაში შეიძლება დაეხმაროს ქალაქს ა.წ. შატლის სამარშრუტო ხაზის შექმნა. ძალიან ხშირი შემთხვევა, როდესაც ადამიანი ჯდება სამარშრუტო ტაქსში და მიდის ერთი გაჩერებიდან მეორემდე. ასეთი ადამიანი ადგილს იკავებს, იხდის იგივეს და ა.შ. უნდა შექმნას ისეთი სამარშრუტო ხაზები, რომლებიც გაჩერდებიან მხოლოდ 2-3 ცენტრალურ ადგილას. მაგალითად ასეთი შატლი ივლის ვარკეთილის მეტროდან ახმეტელის მეტრომდე. 1-ს გაჩერებას გააკეთებს ავლაბარში 2-ს დინამოსთან 3-ს კი დიდუბის მეტროსთან", – წერს ალექსანდრე სუკიასოვი.  

სატრანსპორტო ნაკადის შემცირება

მერიას დედაქალაქში ყოველდღიურად მოძრავი სატრანსპორტო ნაკადის შემცირების გეგმას აცნობს გოჩა ჯაიანი. მისი თქმით, თუ ამ გეგმას მიჰყვებიან, სამი თვის ვადაში თბილისში სატრანსპორტო ნაკადი შემცირდება.

გოჩა ჯაიანი ამბობს, რომ ქალაქში დაურეგისტრირებელი მანქანების გადაადგილება კვირის დღეების მიხედვით უნდა დარეგულირდეს.
"როგორც მოგეხსენებათ ჩვენს დედაქალაქშო, ამ ბოლო წლებში ძალიან არის გაზრდილი მექანიკური სატრანსპორტო საშუალებების რაოდენობა , რაც შესაბამისად აისახა სატრანსპორტო ნაკადების ზრდაში. გთავაზობთ ამ პრობლემის მოგვარების ჩემეულ იდეას, რომელიც მოგვცემს საშუალებას გავანახევროთ ქალაქში ყოველდღიურად მოძრავი მოძრავი ავტომანქანების რაოდენობა და თან მინიმალური დანახარჯებით ქალაქის ბიუჯეტიდან. იდეა მდგომარეობს შემდგომში: ქალაქის მმართველობამ, ან სახელმწიფოს შესაბამისმა ორგანოებმა უნდა გამოსცენ დოკუმენტი, რომლის მეშვეობით დარეგულირდება როგორც ქალაქში დარეგისტრირებული, ასევე სხვა რეგიონებიდან შემოსული ავტომანქანების დედაქალაქში გადაადგილების წესი კვირის დღეების და ავტომაქანის სახელმწიფო სარეგისტრაციო ნომრის მიხედვით, ანუ ავტომანქანები რომელთა სარეგისტრაციო ნომერი მთავრდება კენტ რიცხვზე, ქალაქში გადაადგილებას შეძლებენ მხოლოდ სამშაბათს, ხუთშაბათს და შაბათს, ხოლო ავტომანქანები რომელთა სარეგისტრაციო ნომერი მთავრდება 0-ზე და ლუწ რიცხვზე, ქალაქში გადაადგილებას შეძლებენ მხოლოდ ორშაბათს, ოთხშაბათს და პარასკევს, რჩება ერთი დღე, კვირა და ამ დღეს მოძრაობა დასაშვები იქნება ნებისმიერი ავტომანქანისთვის. რა თქმა უნდა ეს რეგულაციები არ უნდა შეეხოს მხოლოდ საზოგადოებრივ ტრანსპორტს, სასრაფოს, სახანძროს, დასუფთავებას და სხვადასხვა სპეცდანიშნულების ტრანსპორტს, კერძო ტაქსებისა და დისტრიბუციის მანქანების გარდა. ის მძღოლი, ვინც არ დაემორჩილება ამ წესს და მაინც გამოვა ქალაქში, უნდა დაჯარიმდეს და ჯარიმის სიდიდე უნდა იყოს დიდი, მაგალითად: პირველი დარღვევის შემთხვევაში - 50ლარი, მე-2-ე დარღვევის შემთხვევაში - 250ლარი და მე-3-ე შემთხვევაში - 500ლარი, ამის შემდეგ კი ექვსი თვით ჩამოერთმევა კონკრეტული მანქანით გადაადგილების უფლება", – წერს ის.
პირველი, რაც უკვე ამ პროექტმა გააკეთა, საზოგადოებისთვის, აქტუალური და მნიშვნელოვანი საკითხების წამოჭრაა. მტკიცდება, რომ თბილისელებისთვის გადაადგილება სერიოზულ დისკომფორტთან არის დაკავშირებული და მერიას ამ პრობლემის მოგვარებისთვის ბევრი მუშაობა მოუწევს. ელექტრონული პორტალი ახალი იდეების სისტემატიზაციას, საჯაროობასა და მიზნობრივ ადრესაციას ისახავს მიზნად, რომელიც განხილვისა და შესაბამისი ხმების მიღების შემდეგ, განსახილველად, მუნიციპალიტეტის მერიას გადაეცემა. ვებპორტალ idea.tbilisi.gov.ge-ზე 13 კატეგორიაა განთავსებული, რომლის არჩევის შემდეგაც, მოქალაქეს არგუმენტირებული და დასაბუთებული იდეის დაფიქსირებისა და კონკრეტულ პროექტზე ხმის მიცემის საშუალება აქვს. თბილისის მერის განცხადებით, ელექტრონული პორტალის ამოქმედების მიზანი ქალაქის განვითარებაში მეტი მოქალაქის ჩართულობა და ერთობლივი პროექტების განხორციელებაა. იდეის განხილვა ოთხ ეტაპს მოიცავს. პირველ ეტაპზე, რეგისტრირებული იდეა განიხილება საიტის ადმინისტრატორის მიერ, მეორე ეტაპი კი, მოიცავს იდეაზე ხმის მიცემას. მესამე ეტაპზე მერი იღებს გადაწყვეტილებას იდეის განხილვის გაგრძელების, ან იდეის დაკმაყოფილებაზე უარის თქმის შესახებ, ხოლო მეოთხე ეტაპზე მერიის სტრუქტურული ერთეულები იდეის განხორციელების შესაძლებლობას განიხილავენ.

თამთა უთურგაშვილი

[post_title] => ახალი მეტრო და მარშრუტები, საცობების განტვირთვა – რას სთავაზობენ მოქალაქეები კალაძეს [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => akhali-metro-da-marshrutebi-sacobebis-gantvirtva-ras-stavazoben-moqalaqeebi-kaladzes [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-20 12:57:57 [post_modified_gmt] => 2018-02-20 08:57:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=78291 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 78492 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-02-22 12:14:51 [post_date_gmt] => 2018-02-22 08:14:51 [post_content] => საერთაშორისო სარეიტინგო სააგენტო Fitch-ის ექსპერტები იუწყებიან, რომ ნავთობზე მოთხოვნა პიკს 2030 წელს მიაღწევს. აღსანიშნავია, რომ ასეთი სცენარი მხოლოდ იმ შემთხვევაშია შესაძლებელი, თუკი ელექტროქარების პოპულარობის ზრდა ოპტიმისტური სცენარით განვითარდება. Fitch Ratings-ის ექსპერტები აღნიშნავენ, რომ ავტომწარმოებლებმა ელექტროფიკაციის სფეროში მრავალ ტექნოლოგიურ წინსვლას მიაღწიეს, რამაც ასეთი მოდელები კლიენტებისათვის უფრო მიმზიდველი გახადა. მოსალოდნელია, რომ ახალი ტექნოლოგიური მიღწევები ელექტროქარების სვლის მარაგს არსებითად გაზრდიან, ასევე შემცირდება მათი ღირებულება. ექსპერტების თქმით, დღეისათვის ელექტროქარების განვითარების ორი სცენარი არსებობს. პირველ შემთხვევაში ელექტრო ავტომობილები მსოფლიოში ფართოდ გავრცელებას ვერ ჰპოვებენ, თუმცა, ჯერჯერობით ტენდენციები მწვანე ავტომობილებისთვის სასარგებლოდ ვითარდება. სავარაუდოდ, უკვე 2025 წლისთვის, მსოფლიოს ბაზარზე ყოველ წლიურად 10 000 000 ელექტრო ქარის რეალიზაცია მოხდება, ხოლო 2040 წლისთვის კი მსოფლიო ავტოპარკში ელექტროფიცირებული ავტომობილების რაოდენობა შიდა წვის ძრავის მქონე ავტომობილების რაოდენობას გადააჭარბებს. ამასთან, 2030 წლის შემდეგ, ნავთობზე მოთხოვნა საგრძნობლად დაიწყებს კლებას.   [post_title] => 2030 წლისთვის ელექტრო ავტომობილები ნავთობის მსოფლიო გაყიდვებს დაამხობენ [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 2030-wlistvis-eleqtro-avtomobilebi-navtobis-msoflio-gayidvebs-daamkhoben [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-22 12:15:56 [post_modified_gmt] => 2018-02-22 08:15:56 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=78492 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 78339 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-02-21 10:59:46 [post_date_gmt] => 2018-02-21 06:59:46 [post_content] => Bluetooth-ის მუშაობაში დაშვებულმა შეცდომამ კინაღამ იოჰან შვარცსა და სედან BMW M5-ს გინესის რეკორდსმენის წოდება დააკარგვინა. საფინალო მცდელობისას, პილოტის ტელეფონი, რომელსაც ის საწვავის ავტომობილში მყოფ გუნდთან კავშირისთვის იყენებდა, მულტიმედიური სისტემიდან გაითიშა. შვარცის განცხადებით, მას ერთდროულად გვერდითი სიარული, ინსტრუმენტების ჩამოყრა და სმარტფონის თავიდან ჩართვა მოუხდა. კიდევ ერთი ინციდენტი, რამაც კინაღამ რეკორდული გარბენი ჩააგდო, სრული ამძრავის სისტემის მწყობრიდან გამოსვლა გახდა. ექვსი საათის განმავლობაში უწყვეტი სვლის შემდეგ მოულოდნელად წინა ღერძი ჩაირთო. გარდა ამისა, შვარცს მოუწია „წყლის ბოთლებითა და წასახემსებლებით ჟონგლიორობა“. ახალი თაობის BMW M5-მა უწყვეტი დრიფტით რვა საათი იარა. რეკორდი სამხრეთ კაროლინაში, აშშ-ში ტრეკ BMW Performance Center-ში დამყარდა. სულ ავტომობილმა 374, 17 კილომეტრი დაფარა და წინა მიღწევა გააუმჯობესა, რომელიც Toyota GT86-ით დამყარდა. სედანი BMW M5 აღჭურვილია ავტომატური გადაცემათა კოლოფითა და სრული ამძრავის სისტემით, ასევე 4,4 ლიტრიანი ტურბოძრავით, რომლის სიმძლავრეც 600 ცხენის ძალას შეადგენს. ას კილომეტრს ავტომობილი 3,4 წამში კრებს, მაქსიმალური სიჩქარე კი 300 კილომეტრს აჭარბებს.   [post_title] => Bluetooth-ის გაჭედვამ კინაღამ BMW M5-ის რეკორდული დრიფტი გააფუჭა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => bluetooth-is-gachedvam-kinagham-bmw-m5-is-rekorduli-drifti-gaafucha [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-21 10:59:46 [post_modified_gmt] => 2018-02-21 06:59:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=78339 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 5 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 78304 [post_author] => 17 [post_date] => 2018-02-20 14:28:14 [post_date_gmt] => 2018-02-20 10:28:14 [post_content] => ქვეყანაში 60%-ით გაიზარდა ჰიბრიდული მანქანების შემოყვანა, – ამის შესახებ ფინანსთა მინისტრმა მამუკა ბახტაძემ პარლამენტის პლენარულ სხდომაზე განაცხადა. მინისტრმა ავტომობილებზე, ასევე თამბაქოსა და ნავთობპროდუქტებზე აქციზის გადასახადის გაზრდის გადაწყვეტილებასა და მის შედეგებზე ისაუბრა. მამუკა ბახტაძის შეფასებით, ამ მიმართულებით საგადასახადო კანონმდებლობაში განხორციელებული ცვლილებები მნიშვნელოვანი ფაქტი და სწორი გზა იყო. ამასთან, თამბაქოს ნაწილზე საუბრისას, ბახტაძემ აღნიშნა, რომ თამბაქომ გავლენა მოახდინა იმ საერთო ინფლაციაზე, რომელიც ქვეყანაში დაფიქსირდა.
[post_title] => ქვეყანაში ჰიბრიდული მანქანების შემოყვანა 60%-ით გაიზარდა [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => qveyanashi-hibriduli-manqanebis-shemoyvana-60-it-gaizarda-2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-02-21 11:15:46 [post_modified_gmt] => 2018-02-21 07:15:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://autoradio.ge/?p=78304 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 0 [max_num_pages] => 0 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => 1 [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 9946fb37f5d3c68c0fbf78941f810d8e [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )